BUSINESS & FINANCE

Fitch: Παραδόσεις νέων πλοίων εν μέσω συμφόρησης στα λιμάνια – Τι θα γίνει με τα ναύλα

Fitch: Παραδόσεις νέων πλοίων εν μέσω συμφόρησης στα λιμάνια – Τι θα γίνει με τα ναύλα

Αυξανόμενη συμφόρηση διαπιστώνει η Fitch στα λιμάνια της Δυτικής Μεσογείου, καθώς τα πλοία αναγκάζονται να κάνουν τον γύρο της Αφρικής, για να αποφύγουν την Ερυθρά Θάλασσα. Αυτή η επιμήκυνση των ταξιδιών μπορεί να απορροφά τώρα την παγκόσμια χωρητικότητα του ναυτιλιακού κλάδου, αλλά δεν θα αντιμετωπίσει την πλεονάζουσα χωρητικότητα (overcapacity) που θα προκληθεί από τις παραδόσεις νέων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που είναι προγραμματισμένες για το 2024, εκτιμά ο οίκος αξιολόγησης. Στο πλαίσιο αυτό, οι αναλυτές προβλέπουν υποχώρηση των ναύλων αργότερα μέσα στο 2024, κάτι που θα οδηγήσει τον ναυτιλιακό κλάδο σε ασθενέστερα EBITDA από ό,τι το 2023. Για το 2025 αναμένεται περαιτέρω πτώση.

Όπως διαπιστώνει η Fitch,  οι όγκοι στα λιμάνια της Δυτικής Μεσογείου αυξάνονται από τα τέλη του 2023, λόγω των αναταραχών στην Ερυθρά Θάλασσα και των πλοίων που αποφεύγουν τη Διώρυγα του Σουέζ.

Συγκεκριμένα, στο λιμάνι της Βαρκελώνης καταγράφεται αύξηση σχεδόν 23% στους όγκους του πρώτου τριμήνου σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, με τη Βαλένθια να εμφανίζει αύξηση 12% και το Αλχεθίρας 5%. 

Οι υψηλότεροι όγκοι οδηγούν σε συμφόρηση σε κάποια λιμάνια, κάτι που αυξάνει περαιτέρω τον χρόνο των ταξιδιών για τα πλοία. Σημειώνεται  ότι τα κοντέινερ που ξεφορτώνονται σε αυτά τα λιμάνια στη συνέχεια φορτώνονται σε μικρότερα πλοία και μεταφέρονται προς τα λιμάνια της Ανατολικής Μεσογείου.

Αυτή η διαταραχή και η συμφόρηση απορροφά την παγκόσμια χωρητικότητα του ναυτιλιακού κλάδου και οδηγεί τις spot τιμές των ναύλων σε υψηλότερα επίπεδα, ευνοώντας βραχυπρόθεσμα την κερδοφορία των εταιρειών.

Fitch: Παραδόσεις νέων πλοίων εν μέσω συμφόρησης στα λιμάνια – Τι θα γίνει με τα ναύλα-1

Όμως, η Fitch εκτιμά ότι τα ναύλα θα πιεστούν, ως αποτέλεσμα της αύξησης της χωρητικότητας, καθώς τα πλοία που παραγγέλθηκαν ως απάντηση στις ελλείψεις της πανδημίας τώρα παραδίδονται.

Ο οίκος αξιολόγησης προβλέπει ότι η παγκόσμια χωρητικότητα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα αυξάνεται κατά 2-3% ανά τρίμηνο φέτος, λόγω των νέων παραδόσεων, αντισταθμίζοντας και με το παραπάνω τη διαταραχή από την Ερυθρά Θάλασσα, η οποία απορροφά το 7-8% της συνολικής χωρητικότητας.

Οι παραγγελίες για container ships παγκοσμίως ανέρχονταν τον Απρίλιο στο 23% της υπάρχουσας χωρητικότητας, από 9% που ήταν στις αρχές της πανδημίας. Οι όγκοι των κοντέινερ αναμένεται να αυξηθούν κατά 3-4% ετησίως στο διάστημα 2024-2025.

Στο πλαίσιο αυτό, η Fitch θεωρεί ότι οι προοπτικές του παγκόσμιου ναυτιλιακού κλάδου επιδεινώνονται και προβλέπει ότι τα κέρδη των εταιρειών θα συνεχίσουν να υποχωρούν μεσοπρόθεσμα, ενώ οι κεφαλαιουχικές δαπάνες θα είναι υψηλές, λόγω των πληρωμών για τα νέα πλοία και της ανάγκης για επενδύσεις στα projects μείωσης των εκπομπών ρύπων. Συνεπώς, το ελεύθερο cash flow θα είναι αρνητικό, προβλέπουν οι αναλυτές.

Πάντως, οι περισσότερες μεγάλες εταιρείες container ships συνεχίζουν να ωφελούνται από την σημαντική ρευστότητα που συσσώρευσαν κατά την περίοδο της πανδημίας, τονίζει ο οίκος.

Διαβάστε επίσης: 

ING: Μία ακόμα απειλή για τις θαλάσσιες μεταφορές – SOS για τα Στενά του Ορμούζ

Ναυτιλία: Το ακριβό στοίχημα σε νεότευκτα τάνκερ

Maersk: Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα θα μειώσει τη μεταφορική ικανότητα κατά 15%-20% στο β’ τρίμηνο

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News