Business & Finance Παρασκευή 17/05/2024, 12:43
BUSINESS & FINANCE

Σ. Διαμαντίδης (ΣΕΒΕ): Οι ελληνικές εξαγωγές τροφίμων αντέχουν παρά τη γεωπολιτική αβεβαιότητα

Σ. Διαμαντίδης (ΣΕΒΕ): Οι ελληνικές εξαγωγές τροφίμων αντέχουν παρά τη γεωπολιτική αβεβαιότητα

Την αντοχή των ελληνικών εξαγωγών τροφίμων, ενάντια στην γεωπολιτική αβεβαιότητα, λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και των επιθέσεων των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, υπογράμμισε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων – ΣΕΒΕ, Συμεών Διαμαντίδης.

Το 2022 η συνολική τους αξία αυξήθηκε στα 8,1 δισ. ευρώ (από 6,7 δισ. ευρώ τον προηγούμενο χρόνο) και το 2023 ανέβηκε στα 9,1 δισ. ευρώ. Μάλιστα οι καταναλωτές του εξωτερικού αναζητούν όλο και περισσότερο ετικέτες «made in Greece», ιδιαίτερα σε κατηγορίες όπως το ελαιόλαδο, το γιαούρτι, το μέλι και το τυρί φέτα, όπως υπογράμμισε μιλώντας στο ΑΠΕ.

Ο κ. Διαμαντίδης επισήμανε ότι λόγω της γεωπολιτικής αστάθειας έχουν «κλείσει» αγορές για τους Έλληνες εξαγωγείς, όπως είναι η αγορά της Ρωσίας, ενώ οι επιθέσεις των Χούθι έχουν «κλείσει» εμπορικούς δρόμους με συνέπεια να καταστεί η μεταφορά των προϊόντων ακριβότερη.

Ωστόσο επισημαίνει πως αυξήθηκαν οι εξαγωγές προς χώρες της Ευρώπης, με το μερίδιο εξαγωγών τροφίμων και ποτών στην Ευρωπαϊκή Ένωση να αυξάνεται από 68% το 2019 στο 72% το 2023.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Εξαγωγέων- ΣΕΒΕ, «τα τελευταία χρόνια οι Έλληνες εξαγωγείς έχουν κληθεί να αντιμετωπίσουν σημαντικά εμπόδια στην ελεύθερη μετακίνηση προϊόντων στη διεθνή αγορά.
Παρά τις αρνητικές προβλέψεις για την εμπορική δραστηριότητα της χώρας μας, παρατηρήσαμε το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα».

Το 2022, μετά από την κρίση της πανδημίας και κατά την αρχή του ρωσο-ουκρανικού πολέμου, οι εξαγωγές προϊόντων της Ελλάδας σε αξία εκτινάχθηκαν στα 55,7 δισ. ευρώ, από τα 39,9 δισ. ευρώ το 2021, καταρρίπτοντας κάθε ιστορικό ρεκόρ.

Το 2023, οι επιθέσεις των Χούτι σε συνδυασμό με την ενεργειακή κρίση, κατέστησαν τις μεταφορές αγαθών εξαιρετικά ακριβές, αναγκάζοντας πολλές επιχειρήσεις να αλλάξουν τις επιλογές τους. Ωστόσο, η προσαρμογή των ελληνικών επιχειρήσεων στα νέα δεδομένα ήταν επιτυχημένη, με την συνολική αξία των ελληνικών εξαγωγών προϊόντων –και όχι μόνο των τροφίμων- να ανέρχεται στα 50,4 δισ. ευρώ για το 2023.

Στο ερώτημα κατά πόσο τα ελληνικά τρόφιμα έχουν βρει θέση στα ράφια των σούπερ μάρκετ στο εξωτερικό ο κ. Διαμαντίδης σημειώνει χαρακτηριστικά πως:

«Η δημοτικότητα των ελληνικών τροφίμων στο εξωτερικό αυξάνεται σταθερά και κατέχουν πλέον αξιοσημείωτη θέση στα ράφια των σούπερ μάρκετ». Όπως λέει, «στη ζήτηση τους βοηθά και η φήμη της ελληνικής κουζίνας με τους καταναλωτές να αναζητούν όλο και περισσότερο ετικέτες made in Greece, ιδιαίτερα σε κατηγορίες όπως το ελαιόλαδο, το γιαούρτι, το μέλι και το τυρί φέτα, μιας και αυτά τα προϊόντα φημίζονται για την αυθεντική γεύση, την υψηλή ποιότητα και τις παραδοσιακές μεθόδους παραγωγής τους».

Η «έκρηξη» στις ελληνικές εξαγωγές τροφίμων σημειώθηκε το 2020, αύξηση η οποία αποδόθηκε σε μεγάλο βαθμό στην παγκόσμια ζήτηση για υγιεινά και αυθεντικά μεσογειακά προϊόντα, με το ελληνικό ελαιόλαδο, το τυρί φέτα, το γιαούρτι, το μέλι και τις ελιές να πρωτοστατούν ως προϊόντα- ναυαρχίδες. Ταυτόχρονα και τα φρούτα κατέχουν υψηλή θέση στις ελληνικές εξαγωγές.

Υπογραμμίζει πως η Μακεδονία συμβάλλει ουσιαστικά σε αυτήν την εξαγωγική επιτυχία καθώς η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας κατέχει το δεύτερο μεγαλύτερο μερίδιο εξαγωγών ΄τροφίμων της χώρας μας και οι περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας- Θράκης και Δυτικής Μακεδονίας, κατέχουν την έκτη και έβδομη θέση αντίστοιχα. Η Μακεδονία παράγει μεγάλο ποσοστό αυτών των εμβληματικών προϊόντων, συμβάλλοντας σημαντικά στην εξαγωγική ισχύ της Ελλάδας στη βιομηχανία τροφίμων, με σταθερά ανοδική πορεία στη πάροδο του χρόνου.

Μάλιστα στο ερώτημα πόσες επιχειρήσεις τροφίμων έχουν μέχρι σήμερα λάβει το συλλογικό σήμα «Mace- donia the GReat» και ποιες κατηγορίες προϊόντων υπερτερούν, ο κ. Διαμαντίδης αναφέρει ότι μέχρι τώρα 50 επιχειρήσεις έχουν λάβει την άδεια χρήσης του ευρωπαϊκού συλλογικού σήματος του ΣΕΒΕ «Macedonia the GReat». Με τα φρούτα και λαχανικά να κατέχουν την μερίδα του λέοντος.

Όσο για τα σχέδια του ΣΕΒΕ να ξεκλειδώσει τις εξαγωγές και προς τρίτες χώρες, ο πρόεδρος του Συνδέσμου τονίζει ότι: «Σύμφωνα με τον ΣΕΒΕ ο σημαντικότερος στόχος της Ελλάδας είναι να διατηρήσει και πιθανότατα ν’ αναπτύξει τις ήδη υπάρχουσες εμπορικές συνεργασίες με τις τρίτες χώρες.

Και σημειώνει πως «είναι αρκετά απίθανο» να εξάγονται αγαθά και υπηρεσίες σε ίδιο ποσοστό τόσο την Ευρώπη όσο και στην Ασία. Καθώς για να επιτευχθεί αυτό θα πρέπει να δημιουργηθούν οι απαραίτητες συνθήκες για την ανάπτυξη του εμπορίου με τρίτες χώρες, μέσω του σωστού μάρκετινγκ και της αποτελεσματικής προώθησης των ελληνικών προϊόντων στις χώρες αυτές, καθώς και να υπάρξουν διαχρονικά ευνοϊκές συνθήκες και σταθερότητα στη διεθνή αγορά, για να μπορέσει να διατηρηθεί το εμπόριο αυτό.

Το αντίθετο φαινόμενο βιώσαμε τα τελευταία χρόνια, όπου οι δυσμενείς παγκόσμιες συνθήκες ανάγκασαν πολλές επιχειρήσεις να στραφούν στην ευρωπαϊκή αγορά. Μάλιστα λέει χαρακτηριστικά πως κατά καιρούς έχουν γίνει προσπάθειες για αύξηση των ελληνικών εξαγωγών σε χώρες με αχανές μέγεθος και πολλές ιδιαιτερότητες, όπως η Κίνα, με την ταχύτατα ανερχόμενη μεσαία τάξη.

Και αναφέρει ως χαρακτηριστικό παράδειγμα το ελληνικό ελαιόλαδο, που σε πολλές περιπτώσεις
«πλασαρίστηκε» στην κινεζική αγορά και ως καλλυντικό. Σε άλλες αγορές της Ασίας, όπως η Ιαπωνία, οι καταναλωτές έχουν ιδιαίτερες απαιτήσεις ακόμα και για το σχήμα των φρούτων και λαχανικών. Οι αγορές αυτές είναι παραδοσιακά «δύσκολες» και ιδιαίτερες, λόγω των σημαντικών διαφορών στην κουλτούρα τους, καθιστώντας την προσαρμογή των εξαγωγέων πολύ δύσκολη και ακριβή.

Ωστόσο η επιτυχημένη προώθηση των προϊόντων τροφίμων και ποτών, τα οποία από πολλούς χαρακτηρίζονται ως προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας ή πολυτελείας, καθώς και η όλο και αυξανόμενη φήμη της μεσογειακής κουζίνας έχουν υπάρξει οι σύμμαχοι των Ελλήνων εξαγωγέων, οι οποίοι έχουν καταφέρει να εισέλθουν στις αγορές αυτές και να επεκτείνουν το εύρος των εξαγωγών τροφίμων και ποτών, καταλήγει ο κ. Διαμαντίδης.

moneyreview.gr

Διαβάστε επίσης:

Εξαγωγές: «Βαρίδι» η κρίση στη Μέση Ανατολή για τέσσερις στις δέκα ελληνικές επιχειρήσεις

Η Θεσσαλονίκη μπορεί να γίνει διεθνής κόμβος logistics

ΣΕΒΕ: Συνεχής αύξηση των εξαγωγών των τροφίμων

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News