Σούπερ μάρκετ: Έβαλαν 711 εκατ. περισσότερα στα ταμεία – Υποχωρεί ο ρυθμός αύξησης των τιμών
Με ανάπτυξη 9,5% έκλεισε το 11μηνο του 2023 για τα σούπερ μάρκετ (στα 8,19 δισ. ευρώ), σύμφωνα με τα market view της Circana, αύξηση η οποία αποδίδεται κατά βάση στις ανατιμήσεις που έχουν περάσει σχεδόν σε όλες τις προϊοντικές κατηγορίες. Σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, στα ταμεία των retailers μπήκαν 711 εκατ. ευρώ περισσότερα.
Η τιμή ανά μονάδα προϊόντος ενισχύθηκε κατά μέσο όρο 7,2%, χαμηλότερα από τους προηγούμενους μήνες, αλλά ακόμη υψηλότερα από τις ανατιμήσεις το 2022 (+6,9%) και ενώ είχαν προηγηθεί μέσες αυξήσεις 2,2% το 2021.
Ωστόσο από τον περασμένο Μάρτιο ο ρυθμός των αυξήσεων στις τιμές υποχωρεί διαρκώς, φθάνοντας τον Νοέμβριο στο 2,5%, από 3,1% τον Οκτώβριο, 4,3% τον Σεπτέμβριο και 5,5% τον Αύγουστο, και ενώ οι πρώτοι μήνες του έτους είχαν ξεκινήσει με μέσες ανατιμήσεις άνω του 11%, σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του 2022.
Ανά giga κατηγορία οι ανατιμήσεις σε επίπεδο 11μήνου ήταν παντού μονοψήφιες:
• 7,1% στα τρόφιμα
• 7,2% στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής
• 9,1% στα προϊόντα για το σπίτι
Διψήφια ανατίμηση κατέγραφαν μόνο τα καθαριστικά (+11,6%), ακολουθούμενα από τα υλικά μαγειρικής (9,4%), ενώ άνω του 8% αυξήσεις τιμών παρουσίασαν τα snacks, τα κατεψυγμένα τρόφιμα, τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας & ομορφιάς και τα γαλακτοκομικά.
Οι κατηγορίες που πρωταγωνίστησαν σε αξία και όγκο
Τη μεγαλύτερη ανάπτυξη σε αξία εμφανίζουν τα snacks, τα καθαριστικά, τα μη αλκοολούχα ποτά και τα γαλακτοκομικά.
Σε επίπεδο όγκου, τη μεγαλύτερη βελτίωση από πέρυσι εμφάνισαν τα αλκοολούχα ποτά, τα snacks και τα ποτά με και χωρίς αλκοόλ.
Στο 26,3% το μερίδιο του private label
Εξάλλου, συνεχίστηκε η υπεραπόδοση της κατηγορίας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας έναντι των επώνυμων brands. Ολοκλήρωσαν το 11μηνο του 2023 με ανάπτυξη 11,6% (έναντι 8,8% των branded) και συνολικό μερίδιο αγοράς 26,3%. Θυμίζουμε ότι το μερίδιο του private label το 2022 είχε διαμορφωθεί σε 25,8% και το 2021 στο 23,6%. Τα υψηλότερα μερίδια private label συναντάμε στα τρόφιμα (26,8%).
Ξεχωρίζουν τα άκρα
Τέλος, αναλύοντας την εικόνα ανά μέγεθος καταστήματος, «κεφάλι» εδώ και λίγους μήνες σε ανάπτυξη έχουν πάρει τα πολύ μικρά καταστήματα (14,7%), ωστόσο τα hyper markets (με ανάπτυξη 13,5%), έχουν καταφέρει να διατηρήσουν την πελατεία που κέρδισαν μετά το ξέσπασμα της πανδημίας του κορωνοϊού.
Διαβάστε επίσης:
Επιφυλακτική η αγορά για τα νέα μέτρα κατά της ακρίβειας
Τα μέτρα κατά της ακρίβειας: Φρένο στις πλασματικές προσφορές
Χαμηλοί μισθοί, υψηλές τιμές – Η τέλεια καταιγίδα της ακρίβειας
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News