Business & Finance Σάββατο 6/01/2024, 12:00
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πόσο δύσκολοι θα γίνουν οι δρόμοι του θαλάσσιου εμπορίου – Οι βασικές αιτίες

Πόσο δύσκολοι θα γίνουν οι δρόμοι του θαλάσσιου εμπορίου – Οι βασικές αιτίες

Οι πρόσφατες εχθροπραξίες στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν κάνει πολύ πιο δύσκολη τη ζωή για τις διεθνείς ναυτιλιακές εταιρείες, παρότι αυτό δεν είναι το μοναδικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι μεγάλοι όμιλοι μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων τώρα που ξεκινά το 2024.

Γίγαντες όπως η Maersk προειδοποιούν ότι ο συγκεκριμένος κλάδος, ο οποίος διαχειρίζεται το 90% του παγκόσμιου εμπορίου, αντιμετωπίζει την πιθανότητα σημαντικών διαταραχών, από συνεχείς πολέμους έως ξηρασίες που επηρεάζουν βασικές διαδρομές, όπως η Διώρυγα του Παναμά. Τα σύνθετα προγράμματα πλοίων είναι πιθανό να μη συγχρονιστούν για τα γιγάντια πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα δεξαμενόπλοια καυσίμων και άλλα φορτηγά εμπορευμάτων καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. 

Αυτό θα αυξήσει τις καθυστερήσεις και το κόστος για τους ομίλους λιανικής, όπως η Walmart, η IKEA και η Amazon, καθώς και για τους παρασκευαστές τροφίμων όπως η Nestle.

«Αυτό φαινομενικά γίνεται το νέο φυσιολογικό – αυτά τα κύματα χάους που φαίνονται να ανεβαίνουν και να πέφτουν. Προτού επιστρέψετε σε κάποιο επίπεδο κανονικότητας, συμβαίνει ένα άλλο γεγονός που εκμηδενίζει τα πράγματα», δήλωσε ο Jay Foreman, διευθύνων σύμβουλος της Basic Fun, που στέλνει παιχνίδια από εργοστάσια στην Κίνα προς την Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Οι κίνδυνοι του 2024 που προστέθηκαν περιλαμβάνουν πιθανή επέκταση και στον Περσικό Κόλπο των επιθέσεων στην Ερυθρά Θάλασσα στον Περσικό Κόλπο, εξέλιξη που θα μπορούσε να επηρεάσει τις αποστολές πετρελαίου και να επιδεινώσει περαιτέρω τις σχέσεις Κίνας-Ταϊβάν προκαλώντας μεγάλη αναστάτωση σε σημαντικούς εμπορικούς δρόμους, δήλωσε ο Peter Sand, επικεφαλής αναλυτής στην εταιρεία παροχής δεδομένων εμπορευμάτων Xeneta. Ο πόλεμος της Ρωσίας στην Ουκρανία συνεχίζει να επηρεάζει το εμπόριο σιτηρών από τότε που εισέβαλε στη γείτονά της το 2022.

Η Maersk ενώθηκε με άλλες μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες στην αλλαγή δρομολόγησης πλοίων μακριά από την Ερυθρά Θάλασσα ώστε να αποφύγει επιθέσεις με πυραύλους και μη επανδρωμένα αεροσκάφη σε μια περιοχή που οδηγεί στη ζωτικής σημασίας συντόμευση της Διώρυγας του Σουέζ μεταξύ Ασίας και Ευρώπης. Αυτή η διαδρομή διαχειρίζεται περισσότερο από το 10% των συνολικών θαλάσσιων αποστολών και σχεδόν το ένα τρίτο του παγκόσμιου εμπορίου εμπορευματοκιβωτίων.

Ενώ δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν προμήθειες πετρελαίου και καυσίμων προς την Ευρώπη συνεχίζουν να διέρχονται από τη Διώρυγα του Σουέζ, τα περισσότερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων επαναδρομολογούν εμπορεύματα γύρω από το νότιο άκρο της Αφρικής καθώς οι Χούτι της Υεμένης επιτίθενται σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα σε ένδειξη υποστήριξης προς την παλαιστινιακή ισλαμιστική οργάνωση Χαμάς που πολεμά το Ισραήλ στη Γάζα .

Το κόστος των καυσίμων των πλοιοκτητών είναι έως και 2 εκατομμύρια δολάρια ανά ταξίδι μετ’ επιστροφής για εκτροπές στη Διώρυγα του Σουέζ και η τιμή spot Ασίας-Ευρώπης έχει υπερδιπλασιαστεί από τον μέσο όρο του 2023 στα 3.500 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδιών. Το αυξημένο κόστος θα μπορούσε να μεταφραστεί σε υψηλότερες τιμές για τους καταναλωτές, αν και η Goldman Sachs εκτιμά ότι το σοκ του πληθωρισμού δεν πρέπει να είναι τόσο μεγάλο όσο το πανδημικό χάος την περίοδο 2020-22.

«Το πρώτο τρίμηνο θα είναι λίγο τρελό όσον αφορά το κόστος», δήλωσε ο Alan Baer, διευθύνων σύμβουλος της OL USA, η οποία διαχειρίζεται τις αποστολές εμπορευμάτων για πελάτες.

Οι διελεύσεις μέσω της Διώρυγας του Παναμά, μια εναλλακτική λύση για τη Διώρυγα του Σουέζ, μειώνονται κατά 33% λόγω της χαμηλότερης στάθμης του νερού, σύμφωνα με το έργο παροχής λογισμικού της αλυσίδας εφοδιασμού44. Τέτοιοι περιορισμοί συνέβαλαν στο να αυξηθεί το κόστος μεταφοράς ξηρού φορτίου χύδην για προϊόντα όπως το σιτάρι, η σόγια, το σιδηρομετάλλευμα, ο άνθρακας και τα λιπάσματα στα τέλη του 2023.

Επίσης, τα ολοένα και συχνότερα έντονα καιρικά φαινόμενα έχουν πιο άμεσο αποτέλεσμα από τις πολιτικές εντάσεις. Η Βραζιλία υπέστη διπλό πλήγμα από μια ιστορική ξηρασία στον Αμαζόνιο και τις υπερβολικές βροχοπτώσεις στα βόρεια της χώρας που συνέβαλαν σε μια μεγαλύτερη από το συνηθισμένο ουρά πλοίων στο λιμάνι της Paranagua στα τέλη του 2023, λίγους μήνες πριν από την κορύφωση της σεζόν σόγιας.

«Μπορείς πάντα να πεις «Πρόκειται για ένα μοναδικό γεγονός», αλλά αν τα έκτακτα συμβάντα γίνονται κάθε δεύτερο μήνα, δεν είναι πλέον μεμονωμένα φαινόμενα», δήλωσε ο John Kartsonas, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας συμβούλων Breakwave Dry Bulk Shipping ETF.

 

moneyreview.gr με πληροφορίες από Reuters

 

Διαβάστε επίσης:

Θύμα της κρίσης στο Σουέζ και το λιμάνι του Πειραιά

Ερυθρά Θάλασσα: Ο μισός στόλος αποφεύγει την περιοχή λόγω των επιθέσεων

Το χάος στην Ερυθρά Θάλασσα φέρνει νέο πληθωριστικό κύμα – Κίνδυνος για την Ελλάδα

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News