BUSINESS & FINANCE

Οι ξένοι τουρίστες βαθμολογούν την Αθήνα

Οι ξένοι τουρίστες βαθμολογούν την Αθήνα

Σε πολλές και διαφορετικές «φυλές», µε βάση τα διαφορετικά τους ενδιαφέροντα και όχι τις εθνικότητές τους, ανήκουν οι ξένοι επισκέπτες της πρωτεύουσας αλλά και της Αττικής εν γένει, διαµορφώνοντας µια ενδιαφέρουσα ανθρωπογεωγραφία, η οποία ωστόσο διατυπώνει όχι µόνο την ικανοποίησή της για τη διαµονή της στην Αθήνα, αλλά και κάποιες επιφυλάξεις.

Αν και σε γενικές γραµµές ο βαθµός ικανοποίησης είναι από τους υψηλότερους σε σχέση µε τις ανταγωνιστικές µεσογειακές πόλεις, ζητήµατα ασφάλειας, καθαριότητας υποδοµών, αλλά και σχέσης τιµής µε προσφερόµενη αξία προκύπτουν ξεκάθαρα από την έρευνα ικανοποίησης που διενεργεί η Ενωση Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ) κάθε χρόνο εδώ και δύο δεκαετίες.

Υπάρχουν ταξιδιώτες που έρχονται στην πρωτεύουσα για να επισκεφθούν τους αρχαιολογικούς χώρους και τα µουσεία της, άλλοι που λατρεύουν τη θάλασσα, κάποιοι που βασική τους επιδίωξη είναι η γευσιγνωσία, όπως και άλλοι που ενδιαφέρονται να επενδύσουν σε ακίνητα. Πολλοί έρχονται για τη νυχτερινή ζωή και άλλοι αποτελούν απλώς διερχόµενους ταξιδιώτες από το εξωτερικό προς άλλους ελληνικούς προορισµούς. Πολλοί πραγµατοποιούν επαγγελµατικά ταξίδια, ενώ άλλοι βρίσκονται εδώ εξαιτίας θεατρικών εκδηλώσεων και άλλων καλλιτεχνικών γεγονότων.

Το 83% των ταξιδιωτών αναψυχής επισκέπτεται την Ακρόπολη, ενώ το 56% επιλέγει την Αθήνα για τους αρχαιολογικούς χώρους της και το πολιτιστικό ενδιαφέρον που εµφανίζει. Υπάρχουν όµως και πολλοί, και συγκεκριµένα το 39% των επισκεπτών της πρωτεύουσας, που δηλώνουν ότι επιλέγουν να κάνουν ταξίδια στην Αθήνα γιατί είναι ένας mustsee προορισµός. Το 23% των επισκεπτών της Αθήνας πηγαίνει σε κάποια συναυλία ή µουσική εκδήλωση ή φεστιβάλ. Οι 3 στους 10 συµµετέχουν σε περιηγήσεις µε λεωφορεία και οι 2 στους 10 σε οργανωµένους περιπάτους. Ο ένας στους 10 συµµετέχει σε οργανωµένα τουρ αρχιτεκτονικής, ενώ 2 στους 10 επισκέπτονται εµπορικά κέντρα.

Οι ξένοι τουρίστες βαθμολογούν την Αθήνα-1

Παραδόξως οι 4 στους 10 από όλους αυτούς δεν λαµβάνουν υπόψη θέµατα βιωσιµότητας όταν σχεδιάζουν το ταξίδι τους, ενώ άλλοι τρεις επιλέγουν εναλλακτικές που είναι φιλικές στο περιβάλλον µόνον εφόσον δεν επιβαρύνουν ή µε κάποιον άλλο τρόπο δυσκολεύουν το ταξίδι τους. Επιπλέον, ενώ ο µέσος όρος της βαθµολογίας των εγκαταστάσεων των ξενοδοχείων βρίσκεται στο 8,8, η αντίστοιχη αξιολόγηση της σχέσης τιµής / ποιότητας βρίσκεται χαµηλότερα, στο 8,4. Περνώντας σε θέµατα ασφαλείας η Αθήνα βαθµολογείται µε 7,4 στα 10, ενώ στην προσβασιµότητα µε µόλις 6,6 στα 10. Ακόµη χειρότερη είναι η βαθµολογία για τη δηµόσια καθαριότητα, που βρίσκεται στο 6,4. Η δε κατάσταση σε πλατείες και πεζοδρόµια βαθµολογείται µε 6,9. Στον αντίποδα, ο βαθµός ικανοποίησης για τον ευρύτερα νοούµενο πολιτισµό της πόλης βαθµολογείται µε 9,1 στα 10. Οι επισκέπτες της Αθήνας βαθµολόγησαν µε 8,7 στα 10 τις εγκαταστάσεις των εστιατορίων και µε 8,3 στα 10 τη σχέση τιµής / ποιότητας των εστιατορίων.

Οι πληρότητες των ξενοδοχείων φέτος ακολούθησαν σε µεγάλο βαθµό τις αντίστοιχες του 2019 και αντανακλούν ένα περιβάλλον αυξηµένης ζήτησης αλλά και προσφοράς. Η µέση τιµή δωµατίου αυξήθηκε σηµαντικά, όπως και το έσοδο ανά διαθέσιµο δωµάτιο (+27%), µε βάση τα στοιχεία µέχρι και τον Νοέµβριο, σε σύγκριση µε το 2019. Οσον αφορά τις ανταγωνίστριες πόλεις στη Μεσόγειο, η Αθήνα έχει καλή θέση σε πληρότητα σε σύγκριση µε τις πόλεις του ανταγωνισµού και είναι κοντά από πλευράς µέσης τιµής στην Κωνσταντινούπολη και στη Μαδρίτη, αλλά πολύ φθηνότερη από τη Βαρκελώνη και τη Ρώµη. Σε σύγκριση µε το 2019, όλες αυτές οι πόλεις είχαν χαµηλότερα επίπεδα πληρότητας το 2023, αλλά σηµαντικά υψηλότερες τιµές δωµατίων.

Στο ξενοδοχειακό δυναµικό της Αττικής καταγράφεται συνεχής αύξηση, φτάνοντας τις 697 µονάδες και τα 34.686 δωµάτια βάσει των στοιχείων Οκτωβρίου 2023 του ΙΤΕΠ. Η αύξηση αφορά κυρίως τα ξενοδοχεία 4 και 5 αστέρων. Οσο για τα καταλύµατα ενός και 3 αστέρων, αυτά παραµένουν σταθερά, ενώ τα 2 αστέρων µειώνονται. Οι περισσότερες νέες ξενοδοχειακές µονάδες βρίσκονται στον κεντρικό τοµέα της Αθήνας, όπου υπάρχουν 294 ξενοδοχεία που προσφέρουν 18.254 δωµάτια. Tο 82% των δωµατίων ξενοδοχείων 5 αστέρων της Αττικής είναι µέρος µιας τοπικής, εθνικής ή και διεθνούς αλυσίδας. Τα 4 αστέρων έχουν µερίδιο 40%. Στην Αττική επί του παρόντος έχουµε 18 διεθνείς ξενοδοχειακές αλυσίδες µε 34 brands, χωρίς τις µονάδες που είναι σε εξέλιξη.

Συγκρίνοντας τα δεδοµένα µε όσα λαµβάνουν χώρα στη βραχυχρόνια µίσθωση, από µια ανύπαρκτη αγορά το 2009/2010, έχει εξελιχθεί µέσα σε 13 χρόνια σε περισσότερες από 14.000 ενεργές µονάδες µόνο στο κέντρο (σε σύγκριση µε τις 18.000 δωµάτια ξενοδοχείων στο κέντρο).

Διαβάστε επίσης: 

Κρίσιμη χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό το 2024

Google: Οι δημοφιλέστερες αναζητήσεις προορισμών το 2023 – Στην κορυφή η Ελλάδα

Οι φυσικές καταστροφές έριξαν τη φήμη της Ελλάδας το καλοκαίρι

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News