Business & Finance Τρίτη 14/11/2023, 22:00
ΒUSINESS & FINANCE

FT: Πώς καταργείται στην πράξη το πλαφόν για το ρωσικό αργό Ουραλίων

FT: Πώς καταργείται στην πράξη το πλαφόν για το ρωσικό αργό Ουραλίων

Δεν λειτουργεί στην πράξη το ανώτατο όριο τιμών που επιβλήθηκε από την Ομάδα του G7 στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου, σύμφωνα με Δυτικούς αξιωματούχους και στοιχεία για τις ρωσικές εξαγωγές. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τώρα οι χώρες να διερευνούν άλλους τρόπους προκειμένου να θωρακίσουν και να ενισχύσουν μία από τις βασικές οικονομικές κυρώσεις κατά της Μόσχας.

Υψηλόβαθμος Ευρωπαίος κυβερνητικός αξιωματούχος ανέφερε ότι «σχεδόν καμία» από τις αποστολές θαλάσσιου αργού τον Οκτώβριο δεν είχε τιμή κάτω από το όριο των 60 δολαρίων το βαρέλι που επέβαλε η ομάδα G7. 

«Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι θα πρέπει να σκληρύνουμε τα μέτρα… Δεν υπάρχει καμία απολύτως όρεξη να αφήσουμε τη Ρωσία να συνεχίσει να το κάνει», είπε ο αξιωματούχος.

Στο πλαίσιο αυτό, αξιωματούχοι της ΕΕ διεξήγαγαν τις τελευταίες ημέρες συζητήσεις για την ενίσχυση του ανώτατου ορίου στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου.

Οι ανησυχίες μεταξύ των αξιωματούχων της Δύσης επιβεβαιώνονται από τα επίσημα στατιστικά στοιχεία της Ρωσίας για τις πωλήσεις πετρελαίου τον Οκτώβριο, σύμφωνα με τα οποία η μέση τιμή που έλαβε η Μόσχα ήταν πάνω από 80 δολάρια το βαρέλι. Ενώ τα στοιχεία της Ρωσίας αμφισβητήθηκαν κατά τη διάρκεια του πολέμου, το επίπεδο που καταγράφηκε είναι η βάση για το πόσο φορολογεί η Μόσχα τις εξαγωγές πετρελαίου.

Τα μέλη της Ομάδα του G7 εισήγαγαν το πλαφόν τον περασμένο Δεκέμβριο, με στόχο να περιορίσουν τα έσοδα της Ρωσίας και να διακόψουν την πρόσβασή της σε δυτικές υπηρεσίες όπως η ναυτιλία και η ασφάλιση, εκτός εάν οι έμποροι τηρήσουν το όριο των 60 δολαρίων.

Ενώ τα μέτρα είχαν κάποια επιτυχία τον πρώτο καιρό που επιβλήθηκαν, η Ρωσία έχει αποδειχθεί ικανή να τα αντιμετωπίσει, δημιουργώντας τον λεγόμενο «σκιώδη στόλο» τάνκερ ηλικίας πολλών ετών για να παρακάμψει τις δυτικές αγορές.

Η μέση τιμή του αργού Ουραλίων, της κύριας κατηγορίας εξαγωγών της Ρωσίας, κινήθηκε πάνω από το όριο των 60 δολαρίων το καλοκαίρι καθώς οι τιμές του πετρελαίου αυξήθηκαν λόγω της μειωμένης προσφοράς από τη Σαουδική Αραβία και τη Μόσχα, παρότι ένα σημαντικό μέρος συνέχισε να διαπραγματεύεται κάτω από αυτό το επίπεδο.

Επίσης, σχεδόν τα τρία τέταρτα όλων των θαλάσσιων ροών ρωσικού αργού ταξίδεψαν χωρίς δυτική ασφάλιση τον Αύγουστο, ένα βασικό σημάδι ότι περισσότεροι άρχισαν να παρακάμπτουν το ανώτατο όριο.

Τον Οκτώβριο, μόνο 37 από τα 134 πλοία που έστειλαν ρωσικό πετρέλαιο είχαν δυτική ασφάλιση και αξιωματούχοι λένε ότι ο αριθμός που δραστηριοποιούνται κάτω από το ανώτατο όριο είναι πλέον πιθανό να είναι πολύ χαμηλότερος.

Οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι ανησυχούν ότι ορισμένοι δυτικοί ασφαλιστικοί φορείς έχουν λάβει ψευδείς δηλώσεις από ρωσικές εταιρείες πετρελαίου ή εμπόρους, οι οποίοι πρέπει να παρέχουν γραπτές διαβεβαιώσεις ότι το αργό πετρέλαιο κοστολογείται κάτω από 60 δολάρια. 

Δυτικοί αξιωματούχοι λένε ακόμη ότι παραμένουν προσηλωμένοι στο ανώτατο όριο τιμών, παρόλο που αναγνωρίζουν ότι λίγα βαρέλια εξακολουθούν να διαπραγματεύονται κάτω από αυτό.

Αξιωματούχος του Υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ είπε ότι ο στόχος δεν ήταν απλώς μια προσπάθεια «να ταξιδέψουν όσο το δυνατόν περισσότερα βαρέλια πετρελαίου κάτω από το όριο», αλλά και «να αλλάξουν τα κίνητρα της Ρωσίας με τρόπο που θα την αναγκάσει να κάνει δύσκολες επιλογές». Η στροφή προς την πώληση πετρελαίου σε μεγάλο βαθμό χωρίς δυτική ασφάλιση και ναυτιλία έχει προκαλέσει «μεγάλο κόστος» στο Κρεμλίνο.

Ο Jeffrey Sonnenfeld, καθηγητής στο Yale School of Management που έχει συμβουλέψει το υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ για το ανώτατο όριο τιμών, είπε ότι τα μεγαλύτερα ταξίδια για τα ρωσικά τάνκερ, τα υψηλότερα ασφάλιστρα, οι προσθήκες στη χωρητικότητα των λιμανιών και οι νέες κεφαλαιουχικές δαπάνες είχαν προσθέσει περίπου 36 δολάρια το βαρέλι στο κόστος των πωλήσεων ρωσικού αργού, περιορίζοντας τα κέρδη της Μόσχας.

Το υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ ζήτησε πρόσφατα πληροφορίες από 30 εταιρείες διαχείρισης πλοίων για 98 πλοία που υποπτεύεται ότι παραβίασαν το ανώτατο όριο, σύμφωνα με πηγές. 

Από τις 30 εταιρείες διαχείρισης πλοίων με τις οποίες ήρθαν σε επαφή, οι 17 από αυτές βρίσκονταν σε χώρες της G7. Έξι βρίσκονταν στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, ενώ άλλοι στην Ινδία, την Τουρκία, την Κίνα, το Χονγκ Κονγκ και την Ινδονησία, είπε ένα άτομο που γνωρίζει το θέμα.

 

Πηγή: FT

 

Διαβάστε επίσης:

ΕΕ: Πράσινο στην 11η δέσμη κυρώσεων κατά της Ρωσίας

Ρωσία: Στο υψηλότερο επίπεδο από τον πόλεμο στην Ουκρανία οι εξαγωγές πετρελαίου της

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News