«Βροχή» οι παραγγελίες για νέα αεροσκάφη μετά την πανδημία
Οι αεροπορικές ανανεώνουν τον στόλο τους ενώ αυξάνεται η ταξιδιωτική κίνηση
Οι αεροπορικές εταιρείες -και δη οι χαμηλού κόστους- ανανεώνουν μαζικά τον στόλο τους, καθώς επιδιώκουν να επωφεληθούν από την αύξηση της ταξιδιωτικής ζήτησης μετά την πανδημία. Στο πλαίσιο αυτό η EasyJet έκανε τη μεγαλύτερη παραγγελία αεροσκαφών στην ιστορία της από την ευρωπαϊκή βιομηχανία Airbus, την ώρα που η Ryanair καταγγέλλει καθυστερήσεις από την αμερικανική ανταγωνίστρια Boeing, γεγονός που ενδέχεται να επηρεάσει ακόμη και τους στόχους για το 2024.
H βρετανική EasyJet ανακοίνωσε συμφωνία για την αγορά 157 νέων αεροσκαφών μικρών αποστάσεων από την Airbus με εκτιμώμενο χρόνο παράδοσης από το 2029 και μετά, ενώ απέκτησε δικαιώματα αγοράς για 100 ακόμη αεροσκάφη, σε μια συμφωνία σχεδόν 20 δισ. δολαρίων, παρά το γεγονός ότι οι αεροπορικές εταιρείες διαπραγματεύονται συνήθως σημαντικές εκπτώσεις, όπως σημειώνει το Bloomberg. Ο κολοσσός με έδρα το Λούτον ανεβάζει πλέον τον συνολικό αριθμό των αεροπλάνων που έχει παραγγείλει σε 315 έως το 2034, ακολουθώντας μια πρόβλεψη για κέρδη – ρεκόρ προ φόρων μεταξύ 985.578 και 1.008.715 ευρώ το εξάμηνο μεταξύ Απριλίου και Σεπτεμβρίου. «Αυτό θα επιτρέψει να συνεχιστεί ο εκσυγχρονισμός και η ανάπτυξη του στόλου της EasyJet, παρέχοντας παράλληλα σημαντικά οφέλη», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Γιόχαν Λούντγκρεν. Οι νέες παραγγελίες αεροπλάνων θα επιτρέψουν στην ΕasyJet να αντικαταστήσει παλαιότερα αεροσκάφη με μεγαλύτερα και πιο αποδοτικά μοντέλα και να προωθήσει τη λεγόμενη «πειθαρχημένη ανάπτυξη» μέσα στην επόμενη δεκαετία, αναφέρει η εταιρεία.
Η EasyJet εντάσσεται έτσι σε έναν αυξανόμενο κατάλογο αεροπορικών εταιρειών που κάνουν παραγγελίες στην Airbus και την Boeing, από τη Ryanair και τη United Airlines μέχρι την IndiGo της Ινδίας, για να τροφοδοτήσουν την ανάπτυξή τους την επόμενη δεκαετία. Η Ryanair υπέγραψε συμφωνία για την αγορά περισσότερων από 300 αεροπλάνων Boeing νωρίτερα φέτος, ενώ η Air India ανακοίνωσε συμφωνία αγοράς 470 αεροπλάνων από την Airbus και την Boeing, σε μια από τις μεγαλύτερες παραγγελίες στην ιστορία της αεροπλοΐας.
Οι αεροπορικές εταιρείες εκτιμάται ότι θα συνεχίσουν το «ξέφρενο παζάρι» των αγορών τους τον επόμενο μήνα στο αεροπορικό σόου του Ντουμπάι, όπου η τοπική «πρωταθλήτρια» Emirates έχει ήδη προαναγγείλει νέες συμφωνίες.
Οι μαζικές παραγγελίες, ωστόσο, οδηγούν σε προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα, με τους κατασκευαστές να αγωνίζονται να παραδώσουν έγκαιρα τα αεροσκάφη στους πελάτες. Η EasyJet αναμένει ότι η «συμφόρηση» στην αλυσίδα εφοδιασμού της Airbus και της Boeing θα συνεχιστεί μέχρι τη δεκαετία του 2030 και κάνει παραγγελίες τώρα για να «διασφαλίσει την προμήθεια μελλοντικών χρόνων παράδοσης».
Η Ryanair διαμαρτύρεται, καθώς η Boeing καθυστερεί να της παραδώσει τα παραγγελθέντα αεροσκάφη 737ΜΑΧ, γεγονός που επηρεάζει το χρονοδιάγραμμά της για το 2024. Η εταιρεία περίμενε να παραλάβει 14 από τα 27 αεροσκάφη μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου, αριθμός που θα μπορούσε να πέσει κάτω από τα 10, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Μάικλ Ο’ Λίρι, πρόβλημα που απ’ ό,τι φαίνεται δύσκολα θα διορθωθεί. Οι καθυστερήσεις θα βλάψουν την καλοκαιρινή πτητική ικανότητα της Ryanair και μπορεί να σημαίνουν ότι θα χάσει τον στόχο της να μεταφέρει 200 εκατ. επιβάτες μέσα στο επόμενο έτος.
Τόσο η Boeing όσο και η Airbus αγωνίζονται να αυξήσουν την παραγωγή τους ώστε να ανταποκριθούν στην αυξανόμενη ζήτηση για νέα αεροσκάφη, καθώς οι πτήσεις ανακάμπτουν μετά το lockdown, δυσκολεύονται ωστόσο να καλύψουν τα κενά και λόγω μιας σειράς ακόμη παραγόντων, από τις ελλείψεις ανταλλακτικών –από κινητήρες έως ημιαγωγούς– μέχρι τις διακοπές που προκλήθηκαν από τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Πηγή: kathimerini.gr
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News