BUSINESS & FINANCE

Νέα μείωση των ελληνικών εξαγωγών – Κάμψη για δεύτερο μήνα

Νέα μείωση των ελληνικών εξαγωγών – Κάμψη για δεύτερο μήνα

Με αρνητικό πρόσημο κινδυνεύει να κλείσει το 2023 για τις ελληνικές εξαγωγές, με τη σημαντική επιβράδυνση της ανάπτυξης στην Ευρώπη, εκεί όπου κυρίως κατευθύνονται τα ελληνικά προϊόντα, να αποτελεί τη βασική αιτία. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ελληνικές εξαγωγές ακολουθούσαν σταθερά ανοδική πορεία από το 2016, πορεία η οποία διακόπηκε το 2020, λόγω της πανδημίας, με βασικές όμως κατηγορίες, όπως αυτή των τροφίμων, να παραμένουν ακόμη και εκείνη τη χρονιά σε θετικό πρόσημο.

Νέα μείωση των ελληνικών εξαγωγών – Κάμψη για δεύτερο μήνα-1

Το 2021 και το 2022 οι ελληνικές εξαγωγές σημείωσαν διαδοχικά ιστορικά υψηλά, ενώ είναι γνωστό ότι στη διάρκεια της δεκαετούς κρίσης αποτέλεσαν, μαζί με τον τουρισμό, τις βασικές «σανίδες σωτηρίας» για την ελληνική οικονομία.

Τον Αύγουστο η αξία των ελληνικών εξαγωγών υποχώρησε για δεύτερο συνεχή μήνα κατά 24,5% στα 3,63 δισ. ευρώ συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών και κατά 14,3% χωρίς τα πετρελαιοειδή, ενώ στο οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου η αξία των ελληνικών εξαγωγών υποχώρησε κατά 5,7%, συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών, στα 33,77 δισ. ευρώ, και αυξήθηκε μόλις κατά 2,4% εάν εξαιρεθούν τα πετρελαιοειδή.

Δεδομένου, μάλιστα, ότι οι τιμές φέτος σε αρκετά προϊόντα, παρά την υποχώρησή τους σε σύγκριση με το 2022, παραμένουν σε πολύ υψηλότερα επίπεδα σε σύγκριση με την περίοδο πριν από το φθινόπωρο του 2021 και κυρίως πριν από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022, είναι εύκολο να αντιληφθεί κάποιος ότι η μικρή αύξηση της αξίας των εξαγωγών, χωρίς τα πετρελαιοειδή, σημαίνει δύο πράγματα: πρώτον, είναι πληθωριστική και δεύτερον, η πολύ μικρή ποσοστιαία αύξηση υποδηλώνει μείωση των εξαγόμενων ποσοτήτων, τουλάχιστον σε κάποιες κατηγορίες.

Οι έντονες πληθωριστικές πιέσεις που συνεχίζονται για δεύτερη χρονιά σε παγκόσμιο επίπεδο, αλλά κυρίως στην Ευρώπη, ροκανίζουν το διαθέσιμο εισόδημα ή πλήττουν την κατανάλωση ακόμη και λόγω αρνητικής ψυχολογίας και φόβου περί ύφεσης με συνέπεια οι Ευρωπαίοι καταναλωτές –όπως, άλλωστε, και οι καταναλωτές στην Ελλάδα– να περικόπτουν δαπάνες ακόμη και για την αγορά τροφίμων. «Οι δύσκολες συνθήκες ζήτησης σε βασικές αγορές εξαγωγών άρχισαν να επηρεάζουν το ενδιαφέρον για αγαθά του ελληνικού μεταποιητικού τομέα», ανέφερε πριν από λίγες ημέρες η S&P Global στην έρευνα για τον δείκτη υπευθύνων προμηθειών (δείκτης PMI).

Από τις περικοπές αυτές δεν θα μπορούσε να γλιτώσει ένα από τα πλέον βασικά εξαγόμενα προϊόντα της Ελλάδας, το τυρί φέτα.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που παρουσιάζει η «Κ» (σ.σ. επεξεργασία από τον Σύνδεσμο Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδας) οι ελληνικές εξαγωγές φέτας στο εξάμηνο Ιανουαρίου – Ιουνίου 2023 αυξήθηκαν μεν σε αξία κατά 21,36% σε σύγκριση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2022, υποχώρησαν όμως σε όγκο κατά περίπου 3%.

Στη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά για τη φέτα που είναι το Ηνωμένο Βασίλειο –χώρα με πληθωρισμό 6,7% τον Αύγουστο και 13,6% στα τρόφιμα– οι εξαγωγές υποχώρησαν σε όγκο κατά 4,60%, ενώ σε άλλες αγορές όπως της Σουηδίας η μείωση ήταν μεγαλύτερη, της τάξης του 25,75%. «Η κατανάλωση έχει μειωθεί λόγω της αύξησης της τιμής της φέτας από 6,70 ευρώ/κιλό σε 8,35 ευρώ/κιλό, ήτοι περίπου 25%, ως net τιμή στο εξωτερικό. Η αύξηση είναι απολύτως λογική και ακολουθεί την αύξηση της τιμής του αιγοπρόβειου γάλακτος στην Ελλάδα», επισημαίνει, μιλώντας στην «Κ» ο κ. Μιχάλης Παναγιωτάκης, διευθύνων σύμβουλος της γαλακτοβιομηχανίας «Δωδώνη», ηγέτιδας στην κατηγορία της φέτας. Ο ίδιος μάλιστα εκτιμά ότι εφόσον οι τιμές παραμείνουν σε αυτά τα επίπεδα, το θετικό momentum για τη φέτα στο εξωτερικό θα χαθεί και θα υποκατασταθεί το προϊόν –στις καταναλωτικές συνήθειες– από λευκό τυρί ή από τύπου «φέτα» που παράγουν γειτονικές χώρες.

Ακόμη και εάν δεν παρατηρείται μείωση του όγκου πωλήσεων, καταγράφεται μεταστροφή προς προϊόντα χαμηλότερης αξίας, όπως είναι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τάση που καταγράφεται και στην Ελλάδα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της τάσης, της μείωσης δηλαδή του όγκου εξαγωγών επώνυμων προϊόντων προς όφελος των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, είναι τα όσα συμβαίνουν στην αγορά ενός γιαουρτιού, όπως επισημαίνει στην «Κ» ο επικεφαλής της γαλακτοβιομηχανίας Κρι Κρι κ. Παναγιώτης Τσινάβος. Η σερραϊκή γαλακτοβιομηχανία, το 49% των πωλήσεων της οποίας προέρχονται από τις εξαγωγές, έχει ωφεληθεί από αυτήν ακριβώς την τάση, καθώς παράγει γιαούρτια για λογαριασμό μεγάλων ευρωπαϊκών αλυσίδων σούπερ μάρκετ. H ΦΑΓΕ για παράδειγμα είδε στο α΄ εξάμηνο του 2023 να μειώνονται οι πωλήσεις σε όγκο των επώνυμων γιαουρτιών της στην ιταλική αγορά κατά 8,3%.

Στις εξαγωγές φρούτων και λαχανικών, πάντως, καταγράφεται αύξηση και της αξίας και του όγκου πωλήσεων (23,5% και 15,5% αντιστοίχως στο επτάμηνο Ιανουαρίου – Ιουλίου 2023), στα λεγόμενα όμως καλοκαιρινά φρούτα καταγράφηκε μείωση του όγκου πωλήσεων κατά 10%.

Διαβάστε επίσης: 

ΣΕΒΕ: Πτώση εξαγωγών στο οκτάμηνο – Οι κλάδοι που είδαν αύξηση

Εμπορικό ισοζύγιο: Μειωμένο κατά 16,8% το έλλειμμα στο 9μηνο

ΣΕΒΕ: Σημαντική βελτίωση του Δείκτη Εξαγωγικών Προσδοκιών

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News