Τέλος εποχής για τα «ταξίδια εκδίκησης»; – Η ακρίβεια μειώνει τις εξορμήσεις
Προς το τέλος της φαίνεται να οδεύει η εποχή της «μανίας» με τα ταξίδια, καθώς οι επισκέπτες αναβάλλουν τις εξορμήσεις τους εξαιτίας της ακρίβειας και της αύξησης των ταξιδιωτικών δαπανών.
Νέα έρευνα της Morning Consult δείχνει μεν ότι ο κόσμος σε πολλές χώρες συνεχίζει να προγραμματίζει ταξίδια, σε άλλες όμως χώρες, ιδίως στην Ευρώπη, η διάθεση έχει αρχίσει να σταθεροποιείται ή ακόμη και να υποχωρεί. Ειδικότερα, στη Γαλλία καταγράφηκε πτώση 11% έναντι του 2022 στον προγραμματισμό μελλοντικών ταξιδιών και στη Γερμανία 6%. Εκτός Ευρώπης καταγράφηκε πτώση του ενδιαφέροντος κατά 4% στον Καναδά και στη Ρωσία.
Η τάση επαναφέρει τον κλάδο του ταξιδιού στην κατάσταση που επικρατούσε πριν το λεγόμενο «revenge travel» («ταξίδια εκδίκησης»), έναν όρο που περιγράφει την ταξιδιωτική «μανία» που επικράτησε μετά την άρση των υγειονομικών μέτρων για την πανδημία. «Δεν σημαίνει ότι τα ταξίδια θα μειωθούν ξανά σημαντικά, αλλά…εν ολίγοις, η πλειονότητα όσων περίμεναν να κάνουν ταξίδια εκδίκησης τα έχουν ήδη κάνει», δήλωσε η Lindsey Roeschke, αναλυτής ταξιδιών και φιλοξενίας στην Morning Consult.
Η ίδια τόνισε επίσης ότι η επιβράδυνση στη ζήτηση για τα ταξίδια είναι πιθανό να φανεί περισσότερο στην Ευρώπη: «Ένα μεγάλο μέρος αυτής της τάσης σχετίζεται με την οικονομία· ο πληθωρισμός ροκανίζει τις αποταμιεύσεις των καταναλωτών τον τελευταίο χρόνο και τους υποχρεώνει να αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο ξοδεύουν τα χρήματά τους». Μάλιστα, η μαζική εισροή τουριστών από τη Βόρειο Αμερική το καλοκαίρι ανέβασε περαιτέρω τις τιμές για τους Ευρωπαίους. Αυτοί οι παράγοντες σκιαγραφούν μια «πιο απαισιόδοξη προοπτική στα ταξίδια (στην Ευρώπη) σε σχέση με άλλες περιοχές».
Πέφτει η «μανία» με τα ταξίδια
Στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού παραμένει ακόμη η συσσωρευμένη ζήτηση για ταξίδια, καθώς οι υγειονομικοί περιορισμοί καταργήθηκαν αργότερα από άλλους προορισμούς διεθνώς. Ωστόσο, νέα έκθεση της Oxford Economics καταδεικνύει ότι ακόμη και σε αυτή την περιοχή θα υπάρξει κάποια πτώση.
Αντίστοιχες είναι και οι προοπτικές για τις ΗΠΑ και την Ευρώπη, καθώς η αύξηση των επιτοκίων από τις δύο κεντρικές τράπεζες έχει αρχίσει να «πιέζει» τις τσέπες των καταναλωτών. «Εμμένουμε στις προβλέψεις μας ότι οι ΗΠΑ θα περιπέσουν σε ύφεση κοντά στην αλλαγή του έτους. Τα ταξίδια είναι σε μεγάλο βαθμό ένα αγαθό πολυτελείας και ανάμεσα στα πρώτα πράγματα που θα μειωθούν όταν οι καιροί δυσκολέψουν», αναφέρεται στην έκθεση.
Προοπτικές στην Κίνα
Η έκθεση της Morning Consult δείχνει ότι η πρόθεση για ταξίδια εξακολουθεί να αυξάνεται σε αρκετά μέρη, όπως η Κίνα, το Μεξικό και η Ιαπωνία. Ωστόσο, το ενδιαφέρον εχει αρχίσει να πέφτει στην Ιαπωνία, όπου μόλις το 53% των ερωτηθέντων δήλωσε πως σχεδιάζει να ταξιδέψει για αναψυχή μέσα στους επόμενους 12 μήνες, το χαμηλότερο ποσοστό από τις 15 χώρες της έρευνας από την Morning Consult.
Αντιθέτως, παρατηρείται εκτίναξη του ενδιαφέροντος στην Κίνα. Καθώς η χώρα γιορτάζει την «Χρυσή Εβδομάδα» (1 έως 7 Οκτωβρίου), οι εγχώριες κρατήσεις στη χώρα έχουν αυξηθεί κατά σχεδόν έξι φορές και οι κρατήσεις προς το εξωτερικό κατά τουλάχιστον 20 φορές σε ετήσια βάση.
Ωστόσο, η τάση αυτή αναμένεται να υποχωρήσει, σύμφωνα με την Oxford Economics. «Η υψηλή ανεργία, ο αρνητικός αντίκτυπος από τον τομέα των ακινήτων και ο ασθενής ρυθμός αύξησης μισθών δεν σχηματίζουν ένα ισχυρό φόντο για ενίσχυση των διακοπών», αναφέρεται στην έκθεση.
Επίσης, σημειώνεται ότι όσο οι Κινέζοι τουρίστες ταξιδεύουν εντός της χώρας, ενδέχεται να υπάρξει μία μόνιμη αλλαγή στις ταξιδιωτικές προτιμήσεις. Ήδη φαίνεται πως τα ταξίδια στο εξωτερικό δεν θεωρούνται πλέον το σύμβολο status που θεωρούνταν παλαιότερα.
moneyreview.gr με πληροφορίες από CNBC
Διαβάστε επίσης:
Πόλος έλξης για διεθνείς τουρίστες η Ε.Ε. – Οι διανυκτερεύσεις στην Ελλάδα
Υπερτουρισμός: Ποια μέτρα παίρνουν οι πόλεις και γιατί είναι τόσο ήπια
Ράλι στο πετρέλαιο – Θα ακριβύνουν κι άλλο οι πτήσεις;
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News