Business & Finance Τετάρτη 13/09/2023, 21:39
ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΟΧΗΜΑΤΑ

Ε.Ε.: Οι δασμοί δεν θα επιλύσουν το πρόβλημα των κινεζικών επιδοτήσεων

Ε.Ε.: Οι δασμοί δεν θα επιλύσουν το πρόβλημα των κινεζικών επιδοτήσεων

H πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν έδωσε σήμερα φωνή στις διαμαρτυρίες των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών απέναντι στα φθηνά κινεζικά ηλεκρικά οχήματα. Η κορυφαία αξιωματούχος της Ε.Ε. ανακοίνωσε την έναρξη νέας έρευνας για τις κρατικές επιδοτήσεις της Κίνας, στοχεύοντας ουσιαστικά αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως BYD και Nio.

H έρευνα προφανώς θα οδηγήσει σε υψηλότερους δασμούς ή άλλες κυρώσεις εάν τελικά αποδειχθεί ότι το Πεκίνο έχει προκαλέσει στρέβλωση στην αγορά μέσω των κρατικών επιδοτήσεων. Δεδομένου όμως πόσο μεγάλη ανάγκη έχει η Ε.Ε. τα ηλεκτρικά οχήματα, οι δασμοί δεν θα βοηθήσουν. 

Ο ανταγωνισμός από τα κινεζικά αυτοκίνητα μπορεί να οδηγήσε σε πτώση των τιμών, βοηθώντας εν δυνάμει την Ε.Ε. να επιτύχει το στόχο της για μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τα νέα αυτοκίνητα έως το 2035. Και ακόμη και στην περίπτωση που η Κίνα υπονομεύει σκοπίμως τους ευρωπαίους ανταγωνιστές της, η Ε.Ε. θα δυσκολευθεί να εντοπίσει ποιές επιδοτήσεις είναι περισσότερο επιζήμιες και πώς να τις σταματήσει. 

Δασμοί στις εισαγωγές υψηλότεροι από το σημερινό 10% το μόνο που θα μπορούσαν να κάνουν είναι να ωθήσουν την Κίνα να μεταφέρει περισσότερες μεταποιητικές μονάδες της εντός της Ε.Ε., ενώ επιβολή ορίων στις ξένες άμεσες επενδύσεις θα μπορούσε να πλήξει τη ζήτηση για θέσεις εργασίας και αναγκαία προϊόντα.  

Η Ε.Ε. είναι σχεδόν απίθανο να θεωρήσει ότι οι δασμοί στα στα ηλεκτρικά οχήματα ή στις μπαταρίες είναι προς το οικονομικό συμφέρον της, ειδικά λαμβάνοντας υπόψη το μονοπώλιο της Κίνας σε ορισμένα τμήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Φρανσουά Τσίμιτς, αναλυτής στις Βρυξέλλες στο Mercator Institute for China Studies.

Δεν είναι μυστικό ότι η Κίνα δίδει άπλετα κρατικές επιδοτήσεις: στη BYD δόθηκαν 1,7 δισ.γιουάν. Όμως η Ε.Ε. θα δυσκολευθεί να αποδείξει ότι αυτές συνιστούν στήριξη στις τιμές και όχι επενδύσεις που προσδίδουν νόμιμα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα. 

Επιπλέον, οι όποιες κυρώσεις θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αντίποινα απο πλευράς της Κίνας, καθιστώντας τα πράγματα πολύ χειρότερα για τους κορυφαίους εξαγωγείς, όπως τη γερμανική BMW και VW, που θέλουν να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου της Ασίας. 

Η Φον ντερ Λάιεν κράτησε ανοικτές όλες τις επιλογές κάνοντας λόγο για την έναρξη έρευνας αντί να επιβάλει νέους εμπορικούς φραγμούς. Προσπάθησε επίσης να δημιουργήσει αίσθηση διορίζοντας τον πρώην πρόεδρο της ΕΚΤ, Μάριο Ντράγκι, επικεφαλής της προσπάθειας για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής βιομηχανίας. 

Η Ε.Ε. χρειάζεται την Κίνα ως εταίρο παρά ως αντίπαλο, ενώ τα αντικρουόμενα συμφέροντα των χωρών μελών της Ε.Ε. σημαίνει ότι δεν θα καταφέρουν να ενεργήσουν από κοινού. Οι δασμοί πάντως δεν θα επιλύσουν άμεσα το πρόβλημα. 

 

 

moneyreview.gr από breakingviews του Reuters

 

Διαβάστε επίσης:

Στην αντεπίθεση η Κομισιόν: Έρευνα για τις επιδοτήσεις ηλεκτροκίνησης στην Κίνα

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News