Αττική Οδός: Από ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η μεγαλύτερη προσφορά – Στα 3,27 δισ.
Τίμημα -ρεκόρ για διαγωνισμό αξιοποίησης περιουσιακού στοιχείου του ελληνικού Δημοσίου προσέλκυσε η διαδικασία για την νέα παραχώρηση της Αττικής οδού. H υψηλότερη προσφορά από τους έξι υποψήφιους ανέρχεται σε 3,27 δισεκατομμύρια και είναι από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ενώ ακολουθεί η κοινοπραξία της Μυτιληναίος με 3,1 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ, εταιρεία μέλος του Υπερταμείου, κατά τη σημερινή του συνεδρίαση προχώρησε στην αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών στο πλαίσιο της διαγωνιστικής διαδικασίας για την ανάθεση σύμβασης παραχώρησης υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού για χρονικό διάστημα 25 ετών.
Τα έξι (6) επενδυτικά σχήματα υπέβαλαν τις εξής οικονομικές προσφορές (με αλφαβητική σειρά):
- ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A. – 2.700.000.000 ευρώ.
- ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – 3.270.000.000 ευρώ.
- Ένωση προσώπων BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL S.A. – RUBICONE MIDCO, B.V. –INTRAKAT A.E. – 2.050.050.908,21 ευρώ.
- Ένωση προσώπων MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.ar.l. – FINCOP INFRASTRUCTURE LTD – 2.350.000.000 ευρώ.
- Ένωση προσώπων VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESSIONS S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – MOBILITY PARTNER S.A.S. – 3.106.000.000 ευρώ.
- Ένωση προσώπων ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. – ΑΒΑΞ Α.Ε. – MERIDIAM EASTERN EUROPE INVESTMENTS 4 S.A.S. – 2.548.000.000 ευρώ.
Το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει με τον έλεγχο των οικονομικών προσφορών σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού και οι ανωτέρω Προεπιλεγέντες Επενδυτές θα ενημερωθούν για την πρόοδο της διαγωνιστικής διαδικασίας.
Όπως έγραφε νωρίτερα το MR, η δημοσιοποίηση των προσφορών, πρακτική που δεν είναι συνήθης, γίνεται σύμφωνα με κύκλους του Ταμείου προκειμένου να διασφαλιστεί η πλήρης διαφάνεια της διαδικασίας και να εξασφαλιστεί παράλληλα το μέγιστο δυνατό τίμημα για το Δημόσιο. Τα προσφερόμενα τιμήματα θα δημοσιοποιηθούν με αλφαβητική σειρά και όχι με βάση το ύψος τους, καθώς τις επόμενες ημέρες θα ακολουθήσει ο ενδελεχής προβλεπόμενος από την προκήρυξη του διαγωνισμού έλεγχος των χρηματοδοτικών λεπτομερειών της κάθε πρότασης. Κατόπιν το ΤΑΙΠΕΔ θα καλέσει όσους υποψηφίους έχουν τυχόν υποβάλει προσφορά που υπολείπεται έως και 5% από την υψηλότερη, να υποβάλουν, μαζί με τον πλειοδότη, βελτιωμένες προσφορές.
Η αποσφράγιση των δεσμευτικών προσφορών καθίσταται δυνατή καθώς ουδείς από τους υποψηφίους υπέβαλε τελικά ένσταση εντός του προβλεπόμενου διαστήματος, το οποίο εξέπνευσε την Τετάρτη το απόγευμα.
Η νέα σύμβαση παραχώρησης θα έχει διάρκεια 25 ετών και οι πηγές της αγοράς ανέμεναν το τίμημα να ξεπεράσει τα 2 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με πηγές της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ, ιδιαίτερη σημασία δίνεται και στην ομαλή μετάβαση προς τη νέα εταιρεία που θα αναλάβει την παραχώρηση, προκειμένου να διασφαλιστεί η συνεχής εύρυθμη λειτουργία του οδικού άξονα.
Εξι είναι οι υποψήφιοι που ερίζουν για την παραχώρηση της Αττικής Οδού. Πρόκειται για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, την ισπανική Abertis Infraestructuras, την κοινοπραξία των Brisa Autoestradas de Portugal και Rubicone Bidco, από την Πορτογαλία και τη Μεγάλη Βρετανία αντίστοιχα, μαζί με την Intrakat, την κοινοπραξία της Macquarie με τη Fincop Infrastructure, συμφερόντων του ομίλου Κοπελούζου, την κοινοπραξία των Mytilineos, Vinci Highways, Vinci Concessions και Mobility Partner, και, τέλος, την κοινοπραξία των σημερινών παραχωρησιούχων Ακτωρ Παραχωρήσεις και ΑΒΑΞ με τη Meridiam Eastern Europe. Στην τελική φάση είχαν προκριθεί ακόμη δύο επενδυτικά σχήματα, τα Gruppo Fininc-inc SPA και Vauban-dif-egis, τα οποία όμως δεν υπέβαλαν τελικά δεσμευτικές προσφορές.
Βασικά στοιχεία της νέας σύμβασης παραχώρησης είναι η μείωση των διοδίων στα 2,5 ευρώ από 2,8 σήμερα, αλλά και το δικαίωμα του παραχωρησιούχου να αιτηθεί αύξησή τους μετά την παρέλευση των πρώτων πέντε ετών της σύμβασης, κατόπιν υποβολής σχετικής, τεκμηριωμένης με κυκλοφοριακές μελέτες και άλλα δεδομένα, αίτησης.
Το έντονο, όπως διαπιστώνεται, επενδυτικό ενδιαφέρον αποδίδεται στις ελκυστικές αποδόσεις που εξασφαλίζει η εκμετάλλευση του εν λόγω οδικού άξονα. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι σημερινοί μέτοχοι της παραχωρησιούχου εταιρείας, δηλαδή οι Ελλάκτωρ (65,7%) και ΑΒΑΞ (34,2%), υπολογίζεται ότι από το 2016 μέχρι και τη χρήση του 2022 έχουν εισπράξει κεφάλαια της τάξεως των 600 εκατ. ευρώ με τη μορφή μερισμάτων και επιστροφής κεφαλαίου. Για τη χρήση του 2022 τα διανεμόμενα μερίσματα είναι της τάξεως των 46,8 εκατ., πέραν του προμερίσματος ύψους 30 εκατ., ήτοι συνολικά 76,8 εκατ. ευρώ.
moneyreview.gr
Διαβάστε επίσης:
Αττική Οδός: Στη δημοσιότητα οι οικονομικές προσφορές για τη νέα παραχώρηση
Αττική Οδός: Στο μικροσκόπιο οι προσφορές – Αποκαλυπτήρια στις 7 Σεπτεμβρίου
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News