ΗΠΑ: Τα ρομποταξί της Google και της GM επεκτείνουν τη λειτουργία τους στο Σαν Φρανσίσκο
Οι ρυθμιστικές αρχές της Καλιφόρνιας ψήφισαν υπέρ της επέκτασης των επί πληρωμή υπηρεσιών ρομποταξί χωρίς οδηγό στην πόλη του Σαν Φρανσίσκο, ένα σημαντικό ορόσημο προς την εμπορική αξιοποίηση της συγκεκριμένης τεχνολογίας.
Η Επιτροπή Δημοσίων Υπηρεσιών της πολιτείας αποφάσισε με ψήφους 3 προς 1 να επιτρέψει στις εταιρείες Cruise LLC της General Motors Co. και Waymo της Alphabet Inc. να αυξήσουν τις περιοχές της πόλης όπου μπορούν να λειτουργούν ένα αυτοκίνητο χωρίς οδηγό ασφαλείας και να χρεώνουν στους επιβάτες εισιτήριο γι’ αυτό.
Η Alphabet υποχώρησε λιγότερο από 1% στις 12:51 μ.μ. της Παρασκευής στη Νέα Υόρκη, ενώ η GM σημείωνε πτώση 1,3%.
Η επιτροπή, η οποία συνεδρίασε στο Σαν Φρανσίσκο την Πέμπτη, εξέτασε πολύωρες δημόσιες καταθέσεις οι οποίες επιχειρηματολογούσαν υπέρ και κατά της επέκτασης της λειτουργίας της Waymo και της Cruise. Τα ρομποταξί έχουν γίνει όλο και περισσότερο ένα συνηθισμένο θέαμα στους δρόμους της πόλης της Βόρειας Καλιφόρνιας, με τη Waymo να διαθέτει έναν στόλο περίπου 200 αυτοκινήτων. Τέτοιου είδους υπηρεσίες είναι προς το παρόν περιορισμένες ως προς το πού μπορούν να οδηγήσουν και οι εταιρείες συνήθως δεν μπορούν να χρεώνουν τους επιβάτες. Η Cruise διαθέτει 300 αυτοκίνητα σε τρεις πόλεις -το Σαν Φρανσίσκο, το Όστιν και το Φοίνιξ- με μέσο όρο 1.000 διαδρομές την ημέρα. Και οι δύο υπηρεσίες έχουν χιλιάδες άτομα σε λίστες αναμονής για να τις δοκιμάσουν.
Η Cruise δήλωσε ότι η απόφαση θα τη βοηθήσει να αναβαθμίσει και να βελτιώσει ένα μη ασφαλές σύστημα μεταφορών. Θα υποστηρίξει επίσης την περαιτέρω επέκταση της εταιρείας, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Kyle Vogt.
«Πριν από ένα χρόνο ήμασταν σε μία πόλη και σήμερα ετοιμαζόμαστε να ξεκινήσουμε άμεσα σε περίπου επτά, οκτώ», δήλωσε σε συνέντευξή του στην τηλεόραση του Bloomberg την Παρασκευή.
Η Waymo έκανε λόγο για ένα «τεράστιο ορόσημο» που θα επιτρέψει και τη δική της ανάπτυξη.
Πολλοί άνθρωποι στην ακρόαση εξέφρασαν την άποψη ότι η επέκταση των υπηρεσιών των ταξί χωρίς οδηγό θα εξυπηρετούσε καλύτερα τα άτομα με αναπηρία. Τα οχήματα κοινής χρήσης με οδηγό συχνά παραμελούν τις ανάγκες παραλαβής ατόμων με αναπηρίες, όπως το να σταματούν απότομα σε ένα κράσπεδο, είπαν κάποιοι. Άλλοι είπαν ότι τα αυτόνομα ταξί θα εξαλείψουν τις διακρίσεις από τη διαδικασία κλήσης μιας διαδρομής.
«Έχω συναντήσει οδηγούς που με άφησαν στο δρόμο και αρνήθηκαν να ανοίξουν τα οχήματά τους. Οι οδηγοί μπορούν να κάνουν διακρίσεις εις βάρος ευάλωτων πληθυσμών, συμπεριλαμβανομένων των queer, των μαύρων και των τρανς, πολύ περισσότερο από οποιονδήποτε υπολογιστή», δήλωσε κάτοικος της πόλης Sean Durkin στην Επιτροπή κατά τη συνεδρίαση.
Άλλοι που κατέθεσαν υποστήριξαν ότι η επέκταση των αυτόνομων οχημάτων θα κάνει τους δρόμους της πόλης ασφαλέστερους.
«Δεν χρειάζεται ποτέ να μαντέψω αν η Cruise θα αποφασίσει να ακολουθήσει τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας σήμερα», δήλωσε ο Τζέισον Στάφορντ, κάτοικος του Σαν Φρανσίσκο. «Έχω κουραστεί να βλέπω την οικογένειά μου να κινδυνεύει, ενώ έχουμε μια λύση για να αποφύγουμε τον κίνδυνο που προκαλούν οι άνθρωποι-οδηγοί».
Από την άλλη πλευρά, πολλά από τα άτομα που κατέθεσαν κατά της επέκτασης της λειτουργίας των αυτόνομων οχημάτων είπαν ότι θα θέσουν σε κίνδυνο θέσεις εργασίας, συμπεριλαμβανομένων των οδηγών για παραδοσιακές εφαρμογές κοινής χρήσης, όπως η Uber Technologies Inc. και η Lyft Inc. -και οι δύο με έδρα το Σαν Φρανσίσκο- καθώς και των εργαζομένων σε υπηρεσίες διανομής. Άλλοι επικεντρώθηκαν στις ανησυχίες σχετικά με την ασφάλεια και την υπευθυνότητα των οχημάτων που εταιρείες όπως η Waymo και η Cruise επιτρέπουν να περιηγούνται στην πόλη.
«Σας ζητάω να σκεφτείτε τα 3,5 εκατομμύρια οδηγούς φορτηγών στις Ηνωμένες Πολιτείες και να σκεφτείτε ότι η Cruise αυτή τη στιγμή κυκλοφορεί οχήματα παράδοσης χωρίς οδηγό με ρητή πρόθεση να αντικαταστήσει τους οδηγούς διανομής, τους φορτηγατζήδες μεγάλων αποστάσεων και να επηρεάσει τον βιοπορισμό εκατομμυρίων αμερικανικών οικογενειών και εργαζομένων», δήλωσε ο Graham Isom, κάτοικος της πόλης κατά τη διάρκεια της κατάθεσης.
Η ετυμηγορία επεκτείνει τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να λειτουργούν τα οχήματα Waymo και Cruise. Πριν από την απόφαση της Πέμπτης, η Cruise μπορούσε να χρεώνει εισιτήριο μόνο σε ένα περιορισμένο τμήμα της πόλης, ενώ προσέφερε δωρεάν υπηρεσία που κάλυπτε σχεδόν όλη τη χερσόνησο. Η Waymo δεν χρέωνε εισιτήριο στο Σαν Φρανσίσκο.
Οι αποφάσεις επιτρέπουν στα αυτόνομα οχήματα να λειτουργούν χωρίς άνθρωπο – οδηγό ασφαλείας κατά τη διάρκεια της ημέρας ή της νύχτας, σε ολόκληρη την πόλη του Σαν Φρανσίσκο.
Moneyreview.gr με πληροφορίες από Bloomberg
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News