Business & Finance Τρίτη 12/01/2021, 11:40
BUSINESS & FINANCE

Πώς θα γίνει η Αστυπάλαια νησί-πρότυπο

Πώς θα γίνει η Αστυπάλαια νησί-πρότυπο

Η βελτίωση των υποδομών, η ενίσχυση της τοπικής οικονομίας και της επιχειρηματικότητας, η προστασία του περιβάλλοντος και η ψηφιακή αναβάθμιση αποτελούν τους τέσσερις άξονες πάνω στους οποίους στηρίζεται το σχέδιο για την ανάδειξη της Αστυπάλαιας σε νησί «πρότυπο». 

Το σχετικό στρατηγικό πλάνο ανάπτυξης «Αστυπάλαια 4.0»  εκπονήθηκε pro bono από την Deloitte Ελλάδος, σε συνεργασία με τον Δήμο Αστυπάλαιας. Στόχος του είναι να εξασφαλίσει στο μόνιμο πληθυσμό του νησιού υψηλό βιοτικό επίπεδο, κοινωνική συνοχή και βιώσιμη ανάπτυξη, ενώ παράλληλα να μετατρέψει την Αστυπάλαια σε πόλο έλξης για περισσότερους επισκέπτες, αλλά και για νέους μόνιμους κατοίκους. 

Αυτό μπορεί να επιτευχθεί και μέσω της αξιοποίησης των ψηφιακών τεχνολογιών (π.χ. augmented reality, IoT, Blockchain, 5G) που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα του νησιού και δημιουργούν νέες ευκαιρίες ανάπτυξης όπως στόχευση και προσέγγιση συγκεκριμένων τμημάτων πελατείας / αγορών (π.χ. Millenials / Gen Z, silver economy), δυνατότητα εργασίας εξ’αποστάσεως από ψηφιακούς νομάδες που συνδυάζουν την εργασία με το ταξίδι (workation), συμβάλλοντας στην τοπική τουριστική ανάπτυξη και οικονομία.

Το σχέδιο της μετατροπής της Αστυπάλαιας σε νησί-πρότυπο ακολουθεί το παράδειγμα άλλων απομακρυσμένων νησιωτικών περιοχών του εξωτερικού που το έχουν πετύχει. 

Συγκεκριμένα, το νησί Ama στην Ιαπωνία το πέτυχε παρέχοντας κίνητρα εγκατάστασης όπως δωρεάν διαμονή και μηνιαίο επίδομα, ενισχύοντας την κουλτούρα της κοινότητας και διασφαλίζοντας την αυτονομία του νέου πληθυσμού. 

Στο νησί Arranmore της Ιρλανδίας, σε μία προσπάθεια αντιμετώπισης της συρρίκνωσης του τοπικού πληθυσμού, αποφασίστηκε η δημιουργία ενός ψηφιακού hub, με εστίαση στην αναβάθμιση του τηλεπικοινωνιακού δικτύου και των ψηφιακών υποδομών του. Στόχος ήταν η προσέλκυση νέων επαγγελματιών που εργάζονται εξ αποστάσεως για μόνιμη ή/και περιοδική εγκατάσταση στο νησί. 

Σημειώνεται ότι παρά την προνομιακή γεωγραφική θέση και την ύπαρξη κρίσιμων υποδομών (λιμάνι, αεροδρόμιο), η τουριστική κίνηση στην Αστυπάλαια είναι σχετικά περιορισμένη και βασίζεται κυρίως στην εγχώρια αγορά. Το 2018 καταγράφηκαν 1.122 αφίξεις και 4.192 διανυκτερεύσεις στα ξενοδοχειακά καταλύματα του νησιού. Τα τελευταία χρόνια, η πληρότητα των καταλυμάτων εμφανίζεται ιδιαίτερα χαμηλή και δεν ξεπερνά το 18%, με το 2018 να πέφτει ακόμα και κάτω από το 10%. 

Η μελέτη της Deloitte αναδεικνύει τις δυνατότητες και προοπτικές που υπάρχουν για τις περιφερειακές οικονομίες και κοινωνίες της Ελλάδος, μέσα από την σύνδεση και την ανταλλαγή πολύτιμων πληροφοριών και τη χρήση καινοτόμων επιχειρηματικών μοντέλων που ευνοούν τη βιώσιμη ανάπτυξη ακριτικών περιοχών, όπως είναι η Αστυπάλαια. Συνεπώς, το νέο μοντέλο ανάπτυξης, όπως προτείνεται, μπορεί να λειτουργήσει ως πρότυπο, ενώ με τις κατάλληλες προσαρμογές, ως οδικός χάρτης και για άλλες περιοχές της χώρας με διαφορετικά χαρακτηριστικά, να αποτελέσουν κομμάτι των αναπτυξιακών εξελίξεων και σημεία ενδιαφέροντος για επενδύσεις διεθνών εταιρειών και οργανισμών. 

Η μελέτη της Deloitte Ελλάδος παρουσιάστηκε  σε διαδικτυακή συνέντευξη Τύπου, στην οποία συμμετείχαν ο Υφυπουργός Εξωτερικών αρμόδιος για την Οικονομική Διπλωματία και Εξωστρέφεια, Κωνσταντίνος Φραγκογιάννης, ο Δήμαρχος Αστυπάλαιας, Νίκος Κομηνέας, ο CEO της Deloitte Ελλάδος Δημήτρης Κουτσόπουλος, ο υπεύθυνος της ομάδας έργου της Deloitte Θοδωρής Παπακωνσταντίνου Principal, Consulting, Strategy Analytics & M&A και ο Προέδρος της Axion Hellas Βασίλης Πατέρας, ως αρωγός της πρωτοβουλίας της εταιρείας για την εκπόνηση της μελέτης στο νησί.

moneyreview.gr

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News