Business & Finance Τρίτη 6/06/2023, 21:00
ΒUSINESS & FINANCE

Ο μεγάλος «λάτρης» του Αirbus A380 κι ας έχει σταματήσει η κατασκευή του

Ο μεγάλος «λάτρης» του Αirbus A380 κι ας έχει σταματήσει η κατασκευή του

Ο Τιμ Κλαρκ δεν θα εγκαταλείψει εύκολα το Airbus A380.

Ο πρόεδρος της Emirates Airline είναι εδώ και καιρό ο μεγαλύτερος υποστηρικτής του σούπερ-τζάμπο, κάτι που υπογραμμίζεται και από το γεγονός ότι η αεροπορική του εταιρεία διαχειρίζεται περισσότερα από 100 διώροφα μεγαθήρια, πολύ περισσότερα από κάθε άλλη ανταγωνίστρια αεροπορική εταιρεία.

Αφού όμως οι παραγγελίες έφθασαν στο τέλος τους, η Airbus ολοκλήρωσε το συγκεκριμένο πρόγραμμα το 2019 και παρέδωσε το τελευταίο αεροσκάφος στα τέλη του 2021 στην Emirates. Η κρατική αεροπορική εταιρεία του Ντουμπάι σχεδιάζει να συνεχίσει να πετά τα A380 της την επόμενη δεκαετία και να αρχίσει να τα αποσύρει το 2032, ανέφερε ο Κλαρκ. 

Υπάρχει ακόμα ζωή για τα αεροσκάφη αυτού του μεγέθους, είπε ο Κλαρκ, παρομοιάζοντας το A380 με μια ηλεκτρική σκούπα Dyson που είναι ικανή να καταβροχθίσει την ικανότητα μεταφοράς επιβατών και να την ανακατευθύνει όπως κανένα άλλο τζετ. Με τη ζήτηση ταξιδιών να αυξάνεται και ολοένα και περισσότεροι ταξιδιώτες να ζητούν πρώτη θέση, ο Κλαρκ λέει ότι τα A380 του είναι γεμάτα και ότι οι επιβάτες λατρεύουν την εμπειρία.

Επιπλέον, η περιορισμένη χωρητικότητα και η δυσκολία που έχουν αεροδρόμια, όπως το Χίθροου του Λονδίνου να προσθέτουν χωρητικότητα διαδρόμου έχουν αυξήσει την ανάγκη για μεγάλα αεροσκάφη που μπορούν να φιλοξενήσουν τη μαζική επιβατική κίνηση, σύμφωνα πάντα με τον Κλάρκ.

«Έχω έξι A380 που μπαίνουν στο Χίθροου με συντελεστή θέσης 95% και ελλείψει τρίτου διαδρόμου, που δεν νομίζω ότι θα συμβεί, δεν τολμώ να σκεφτώ τι θα συμβεί», αναφέρει χαρακτηριστικά. 

Ο Κλαρκ λέει ότι σε δημοφιλείς διαδρομές, οι οικονομίες κλίμακας του A380 του επιτρέπουν να μεταφέρει τον ίδιο αριθμό επιβατών που θα απαιτούσαν δυόμισι ταξίδια με το μικρότερο αεροσκάφος Boeing 787. 

Άλλες αεροπορικές εταιρείες διαφωνούν εδώ και καιρό. Το A380 μπορεί κάλλιστα να είναι ελκυστικό στους ταξιδιώτες, οι οποίοι απολαμβάνουν το τεράστιο μέγεθος του αεροπλάνου με τα ψηλά ταβάνια, τις δύο γεμάτες καμπίνες και τα προνόμια, όπως μπαρ business-class και ντους πρώτης κατηγορίας. Αλλά το μοντέλο παρέμενε πάντα μια μακρινή σκέψη για τις περισσότερες αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες το αγόρασαν τελικά σε πολύ μικρότερους αριθμούς από ό,τι αναμενόταν αρχικά από την Airbus.

Η πανδημία απλώς επιτάχυνε τους τίτλους τέλους του αεροσκάφους. Αεροπορικές εταιρείες όπως η Air France έχουν καταργήσει οριστικά το A380, ενώ εταιρείες όπως η Lufthansa το έχουν επαναφέρει μόνο σε μικρούς αριθμούς. Η Qatar Airways θα τα πετάει για μερικά χρόνια, αλλά έχει ήδη στρέψει το βλέμμα της στην επόμενη γενιά: το Boeing 777X και το Airbus A350, αεροσκάφη διπλού διαδρόμου που είναι πολύ πιο αποδοτικά ως προς τα καύσιμα και ευκολότερα στις μετακινήσεις.

Δεν είναι όμως η πρώτη φορά που ο Κλαρκ ασκεί πιέσεις στην Airbus για να αναβιώσει το A380. Προτού η Airbus ακυρώσει την παραγωγή, πρότεινε την κατασκευή του με κινητήρες νέας γενιάς προκειμένου να γίνει πιο αποδοτικό στα καύσιμα. Η ιδέα δεν εφαρμόστηκε ποτέ, κυρίως επειδή οι κατασκευαστές κινητήρων δεν μπορούσαν να δικαιολογήσουν την επένδυση σε ένα πρόγραμμα με περιορισμένη απήχηση.

 

moneyreview.gr με πληροφορίες από Bloomberg

 

Διαβάστε επίσης:

Τα μυστικά του A380: Όσα δεν βλέπει ποτέ ο επιβάτης

Ο πιο ένθερμος υποστηρικτής του Α380 θέλει νέο super jumbo

Το αεροπλάνο που μάγεψε τα πλήθη: Ξανά στον στόλο της Lufthansa το Α380

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News