Business & Finance Τρίτη 25/04/2023, 11:28
BUSINESS & FINANCE

ΙΕΛΚΑ: Πόσα εξοικονόμησε το μέσο νοικοκυριό με τις προσφορές των σούπερ μάρκετ

ΙΕΛΚΑ: Πόσα εξοικονόμησε το μέσο νοικοκυριό με τις προσφορές των σούπερ μάρκετ

Εξοικονόμηση της τάξης των 390 ευρώ ή 12,9% της αξίας των αγορών του θα μπορούσε να κάνει κάθε ελληνικό νοικοκυριό μέσα στο 2022 χάρη στις προσφορές και τις εκπτώσεις στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Αυτό προκύπτει από έρευνα του ΙΕΛΚΑ ανάμεσα σε 2.000 καταναλωτές, η οποία διαπιστώνει επίσης ότι με τις «έξυπνες» αγορές μπορεί να αντισταθμιστεί εν μέρει η πίεση από τις ανατιμήσεις.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, οι Έλληνες στην προσπάθειά τους να εξοικονομήσουν χρήματα κυνηγούν μεν τις προσφορές στα σούπερ μάρκετ, αλλά είναι μειωμένη η διάθεση σε σχέση με προηγούμενα χρόνια. Η μέση εξοικονόμηση που προκύπτει από την στάθμιση του συνόλου ανέρχεται σε 13%1, ένα ποσοστό το οποίο προσεγγίζει τα αντίστοιχα των προηγούμενων ετών, αλλά είναι αυξημένο σε σχέση με την προηγούμενη δεκαετία. Σύμφωνα μάλιστα με του ΙΕΛΚΑ, οι μεγαλύτερες εξοικονομήσεις εμφανίζονται στα απορρυπαντικά και είδη υγιεινής με περίπου 25-30% και στα ξηρά τρόφιμα κατά περίπου 15-20%.

Εκτιμώμενη ετήσια εξοικονόμηση ανά νοικοκυριό από προσφορές και εκπτώσεις στο σούπερ μάρκετ 2014-2022

ΙΕΛΚΑ: Πόσα εξοικονόμησε το μέσο νοικοκυριό με τις προσφορές των σούπερ μάρκετ-1

Η συνολική αξία της εξοικονόμησης από το κυνήγι των προσφορών ανέρχεται περίπου στα 400 ευρώ ετησίως για το 2022-23, συνυπολογίζοντας και την αύξηση των εξόδων λόγω πληθωρισμού. Η αξία αυτή αυξάνεται συνεχώς την τελευταία δεκαετία με εξαίρεση το 2016, χρονιά υπολειτουργίας δύο εκ των τότε σημαντικότερων αλυσίδων σουπερ μάρκετ της χώρας. Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, το όφελος είναι πολύ μεγαλύτερο από το αντίστοιχο όφελος της προηγούμενης δεκαετίας εξαιτίας βέβαια της αύξησης της δαπάνης των νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου. Συνολικά, η μέση εξοικονόμηση ανά νοικοκυριό εκτιμάται σε πάνω από 3.000 ευρώ για την τελευταία 8ετία, ενώ η συνολική αξία που έχει δοθεί σε 10 χρόνια από τα ελληνικά νοικοκυριά ξεπερνά τα 12 δισ. ευρώ.

Εκτίμηση ποσοστού εξοικονόμησης επί της συνολικής δαπάνης σε προϊόντα σουπερμάρκετ από τους καταναλωτές

ΙΕΛΚΑ: Πόσα εξοικονόμησε το μέσο νοικοκυριό με τις προσφορές των σούπερ μάρκετ-2

Αντιλήψεις καταναλωτών σε σχέση με τις προσφορές και εκπτώσεις στο Σουπερμάρκετ 2017-2020

ΙΕΛΚΑ: Πόσα εξοικονόμησε το μέσο νοικοκυριό με τις προσφορές των σούπερ μάρκετ-3

Πέντε στους 10 εξοικονομούν τουλάχιστον 10% της αξίας των αγορών τους, μόλις ένας στους 10 δηλώνει ότι δεν εξοικονομεί τίποτα, ενώ 3 στους 5 δηλώνουν ότι εξοικονομούν κάτω από 10% από τη συνολική αξία των αγορών τους. Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, τα ποσοστά αυτά είναι αντίστοιχα του επιπέδου των ανατιμήσεων που καταγράφονται τους  τελευταίους μήνες και δείχνουν ότι οι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα με έξυπνες αγορές να μετριάσουν αυτό το επιπλέον κόστος. Άλλωστε η  πλειονότητα των καταναλωτών σε ποσοστό 52% θεωρεί ότι οι προσφορές και οι εκπτώσεις στα καταστήματα του οργανωμένου λιανεμπορίου τούς βοηθούν στην αντιστάθμιση των ανατιμήσεων.

Αντιλήψεις των καταναλωτών για τη συνεισφορά των προωθητικών ενεργειών στην αντιμετώπιση των ανατιμήσεων

ΙΕΛΚΑ: Πόσα εξοικονόμησε το μέσο νοικοκυριό με τις προσφορές των σούπερ μάρκετ-4

Αλλάζουν οι καταναλωτικές προτιμήσεις

Σταδιακή αλλαγή διαφαίνεται και στις καταναλωτικές συνήθειες. Ενδεικτικά, ενώ το 2017 το 74% των ερωτώμενων κυνηγούσε τις προσφορές και τις εκπτώσεις στο  σουπερμάρκετ, αυτό το ποσοστό το 2021 είχε διαμορφωθεί σε μόλις 58% για να αυξηθεί το 2022 στο 63%.

Παράλληλα, το ποσοστό των καταναλωτών που επέλεγε κατάστημα ιδίως λόγω προσφορών είχε μειωθεί από 63% το 2017 σε 41% το 2021, για να αυξηθεί το 2022 και πάλι στο 51%. Κατά το ΙΕΛΚΑ δείχνει ότι πλέον η διάθεση προϊόντων σε τιμές ευκαιρίας αποτελεί έντονο σημείο διαφοροποίησης ανάμεσα στις αλυσίδες σουπερ μάρκετ.

Επίσης, το 43% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι προτιμά περισσότερες προσφορές παρά χαμηλότερες τιμές έναντι 44% το 2021 και 57% το 2017. Αυτό καταδεικνύει βέβαια την ανάγκη των καταναλωτών για διαμόρφωση των τιμών σε χαμηλότερα επίπεδα σε συνδυασμό με περιοδικές προσφορές. Παράλληλα, αυτό το 43% του κοινού θεωρεί ότι μέσω της αναζήτησης και  επιλογής προσφορών και εκπτώσεων έχει τη δυνατότητα τόσο για μεγαλύτερες εξοικονομήσεις, όσο και για προσαρμογή στις δικές τους εξατομικευμένες ανάγκες της  εξοικονόμησης χρημάτων. Από την άλλη πλευρά όμως, ένα σημαντικό κομμάτι των καταναλωτών ενδεχομένως δεν έχει την ενέργεια ή τον χρόνο για την πλήρη αξιοποίηση των εκπτωτικών δράσεων και ως εκ τούτου προτιμάει περισσότερο τις χαμηλότερες τιμές. 

moneyreview.gr

Διαβάστε επίσης:

Σούπερ μάρκετ: Ανατιμήσεις 12,2% σπρώχνουν την κατανάλωση σε private label, μεγάλα καταστήματα

Η ακρίβεια αλλάζει την καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων

Μέχρι τις 30 Ιουνίου το «καλάθι του νοικοκυριού» – Τι αλλάζει στις εκπτώσεις

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News