Κίνα: Ανησυχία από τον πόλεμο τιμών στην αυτοκινητοβιομηχανία
Όποιος ψωνίζει για νέο αυτοκίνητο στην Κίνα βρίσκεται στο σωστό μέρος την κατάλληλη στιγμή. Η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο βρίσκεται εν μέσω ενός πολέμου τιμών και η κατάσταση διαρκώς εντείνεται.
Κατά το πρώτο τρίμηνο, συνολικά σε 649 μοντέλα επιβατικών αυτοκινήτων ή περίπου στο 20% όλων των οχημάτων στην αγορά καταγράφηκε πτώση τιμών άνω των 10.000 γιουάν (1.500 $), σύμφωνα με στοιχεία της China Auto Market.
Τον Φεβρουάριο, αυτό το ποσοστό ανερχόταν σε μόλις 12% όλων των αυτοκινήτων, ενώ πέρυσι σε μόλις 6%.
Καθώς ο ανταγωνισμός εντείνεται, τόσο οι εγχώριες όσο και οι διεθνείς αυτοκινητοβιομηχανίες μειώνουν επιθετικά τις τιμές. Ορισμένες εταιρείες ξεκίνησαν γρήγορα τις μειώσεις από μόνες τους, καθώς έβλεπαν τι συνέβαινε γύρω τους, ενώ άλλες βασίστηκαν στα κίνητρα που προσφέρουν οι τοπικές κυβερνήσεις ως μέρος ευρύτερων πακέτων οικονομικής τόνωσης.
Τον Μάρτιο, για παράδειγμα, οι κρατικές επιδοτήσεις στην επαρχία Χουμπέι στην κεντρική Κίνα, μαζί με τις εκπτώσεις από την υποστηριζόμενη από το κράτος Dongfeng Motor Group Co., οδήγησαν σε μείωση της τιμής του Citroen C6 κατά περισσότερο από 40%.
Την αρχή φέρεται να έκανε η Tesla Inc. με διαδοχικές μειώσεις από τις αρχές του 2023, ενώ το σαββατοκύριακο ανακοίνωσε ότι θα κατασκευάσει ένα μεγάλο νέο εργοστάσιο αποθήκευσης ενέργειας στη Σαγκάη, εδραιώνοντας περαιτέρω τη θέση της Κίνας στην κορυφή της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας αποθήκευσης ενέργειας.
Ωστόσο, παρά το αρχικό προβάδισμα σχετικά με το μέγεθος της μείωσης των τιμών, η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία έχει πλέον μείνει πίσω όσον αφορά το ποιος προσφέρει τις μεγαλύτερες εκπτώσεις, γεγονός που αποτελεί ένδειξη της ακραίας πίεσης που επηρεάζει ολόκληρο τον κλάδο, από τις αυτοκινητοβιομηχανίες έως τις αντιπροσωπείες.
Η σημαντικότερη μείωση τιμής σημειώθηκε στο μοντέλο bZ4X της Toyota Motor Corp., ένα ηλεκτρικό σπορ χρηστικό όχημα, σύμφωνα με τα στοιχεία. Η έκδοση Elite JOY του μοντέλου είχε τιμή συναλλαγής 139.380 γιουάν τον Μάρτιο, 30% χαμηλότερη από 199.800 γιουάν τον Δεκέμβριο.
Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες Audi και BMW προσφέρουν επίσης γενναιόδωρες εκπτώσεις, ιδιαίτερα στα ηλεκτρικά τους μοντέλα. Πραγματικά, πρόκειται για κανονικό πόλεμο τιμών που εκτείνεται από τα βενζινοκίνητα έως τα ηλεκτρικά οχήματα.
Παρότι δεν είναι ασυνήθιστο για τις αυτοκινητοβιομηχανίες και τις αντιπροσωπείες να δίνουν κίνητρα για πώληση παλαιότερων μοντέλων, η ένταση του φαινομένου το τελευταίο τρίμηνο πυροδότησε συζητήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και προκάλεσε ανησυχίες μεταξύ των αναλυτών σχετικά με τη συρρίκνωση των περιθωρίων κέρδους, αλλά και πιθανούς συμβιβασμούς στην ποιότητα και την καινοτομία. Επιπλέον, τίθεται υπό αμφισβήτηση και η μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα ορισμένων αυτοκινητοβιομηχανιών.
Ενδεικτική είναι η βουτιά στις μετοχές της Tesla κατά 6,1% νωρίτερα αυτόν τον μήνα, λόγω της ανησυχίας για τις σημαντικές μειώσεις τιμών.
Η Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων της Κίνας, εν τω μεταξύ, ζήτησε να τερματιστεί ο πόλεμος τιμών, ενώ ζήτησε μια «επιστροφή στην κανονική λειτουργία» για να διασφαλιστεί η υγιής ανάπτυξη της αγοράς αυτοκινήτων.
Αυτό που προκαλεί ανησυχία, σύμφωνα με το Bloomberg, είναι ότι παραμένει ασαφές εάν κάποιες από τις αυτοκινητοβιομηχανίες που έχουν εναποθέσει απεγνωσμένα τις ελπίδες τους σε μειώσεις τιμών και κρατικά κίνητρα για να τονώσουν τις πωλήσεις έχουν κάποιο σχέδιο επιστροφής στην κανονικότητα. Είναι απλώς ένας αγώνας δρόμου προς τα κάτω; Εξάλλου, υπάρχει και η ανησυχία ότι οι κακομαθημένοι πελάτες μπορεί να αντισταθούν σε μια επιστροφή στην κανονική τιμολόγηση, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε στρέβλωση της αγοράς.
moneyreview.gr με πληροφορίες από Bloomberg
Διαβάστε επίσης:
Κίνα: Το νέο εργοστάσιο της Tesla, τo deal της Airbus και τα σχέδια της Apple
Tesla: Νέα μείωση τιμών σε όλα της τα μοντέλα στις ΗΠΑ
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News