Γιατί τα κινεζικά apps είναι τα αγαπημένα των νέων Αμερικανών;
Οι τέσσερις από τις πέντε πιο δημοφιλείς εφαρμογές αυτή τη στιγμή στις Ηνωμένες Πολιτείες έχουν «γεννηθεί» στην Κίνα.
Το κύμα καχυποψίας της Ουάσινγκτον και άλλων δυτικών κυβερνήσεων απέναντι στο TikTok και σε πολλές περιπτώσεις ο αποκλεισμός του από κυβερνητικά και εταιρικά κινητά, εγείρει ερωτήματα για το πώς η κινεζική αυτή εφαρμογή κατάφερε να γίνει μέρος της ζωής των νέων Αμερικανών.
Οι τέσσερις από τις πέντε πιο δημοφιλείς εφαρμογές αυτή τη στιγμή στις Ηνωμένες Πολιτείες έχουν «γεννηθεί» στην Κίνα. Οι αλγόριθμοι πίσω από αυτές παρουσιάζονται ως το μυστικό της επιτυχίας τους, όμως δεν είναι μόνο αυτό. Όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα της Wall Street Journal, μια πτυχή που παραβλέπεται είναι το πώς ο αδυσώπητος ανταγωνισμός για τους χρήστες εντός ΗΠΑ έχει επιτρέψει στις κινεζικές εταιρείες να έχουν πλεονέκτημα έναντι των δυτικών αντιπάλων.
Σύμφωνα με την εταιρεία Sensor Tower που μελετά τις τάσεις στην online αγορά, η εφαρμογή με τα περισσότερα download στα αμερικανικά app stores κατά τις πρώτες τρεις εβδομάδες του Μαρτίου ήταν το Temu, ένα διαδικτυακό κατάστημα αγορών. Ακολουθούσε το CapCut, εργαλείο εύκολου μοντάζ, και έπειτα το TikTok. Στην τέταρτη θέση των downloads ήταν η εταιρεία λιανικής πώλησης γρήγορης μόδας Shein και στην πέμπτη, το Facebook, η μόνη μη κινεζική εφαρμογή του Top-5.
Ασταμάτητη κούρσα βελτίωσης
Όπως συνέβη και κατά την άνοδο της κινεζικής κατασκευαστικής κυριαρχίας πριν από μερικές δεκαετίες, οι κινεζικές εταιρείες τεχνολογίας έχουν αξιοποιήσει μια δεξαμενή εργατικού δυναμικού με ταλέντα για τη διαρκή τελειοποίηση των χαρακτηριστικών των προϊόντων και των υπηρεσιών τους.
Αυτός ο ασταμάτητος αγώνας βελτίωσης διαθέτει πλέον και τον δικό του όρο στην κινεζική τεχνολογική βιομηχανία: «Εmbroidery» (κέντημα).
«Όλοι εργάζονται για να βελτιώσουν την τέχνη τους, βελονιά – βελονιά», αναφέρει ο Φαν Λου, επενδυτής επιχειρηματικού κεφαλαίου που είχε επενδύσει στον προκάτοχο του TikTok, Musical.ly.
Ενδεικτικό του πόσο βαθιά παραδομένη στο εξόχως εθιστικό οικοσύστημα εφαρμογών κινεζικής τεχνολογίας είναι η αμερικανική Gen Z, είναι η επίδειξη των αγορών της υπό τα hashtags #temuhaul ή #sheinhaul σε βίντεο στο TikTok.
Όπως, όμως, υποστηρίζουν επενδυτές, αναλυτές και developers, η οργανωτική και τεχνική ικανότητα των κινεζικών εταιρειών δεν έχει ληφθεί σοβαρά υπ’ όψιν από τους Αμερικανούς ανταγωνιστές. Η κινεζική βιομηχανία τεχνολογίας ξοδεύει αφειδώς στην προώθηση των εφαρμογών της στην άλλη όχθη του Ειρηνικού. Αξιοποιεί το ένα δισεκατομμύριο χρήστες της εσωτερικής online αγοράς για να δοκιμάσει τάσεις και προτιμήσεις, να βελτιστοποιήσει τα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης και στη συνέχεια να εξάγει την τεχνολογία.
Τόσο η Shein όσο και η Temu έχουν επιχειρήσει να αποφύγουν τις πολιτικές εμπλοκές που αντιμετωπίζει το TikTok, διατηρώντας αποστάσεις από τις κινεζικές ρίζες τους. Το 2021, η Shein από εταιρεία εγγεγραμμένη στο Χονγκ Κονγκ άλλαξε νομικό καθεστώς σε οντότητα με έδρα τη Σιγκαπούρη. Από την άλλη πλευρά, η Temu έχει την έδρα της στη Βοστόνη και διαχειρίζεται την αμερικανική αγορά από μία εταιρεία με έδρα το Ντελαγουέρ.
«Ηorse racing» για την αμερικανική πίτα
Πρώην μηχανικοί της ByteDance (ιδιοκτήτριας του TikTok) περιγράφουν τον ανταγωνισμό για την ανάπτυξη των καλύτερων δυνατών προϊόντων και υπηρεσιών ως «ιπποδρομίες» («horse racing»), αναφερόμενοι σε μια κατάσταση στο πλαίσιο της οποίας πολλές ομάδες αναλαμβάνουν να αναπτύξουν το ίδιο προϊόν με μικρές παραλλαγές. Όταν γίνει σαφές ποια εκδοχή έχει τις καλύτερες επιδόσεις, η ομάδα που κέρδισε λαμβάνει περισσότερους πόρους για τη δουλειά της, ενώ οι «αποτυχημένες» εκδοχές καταργούνται, σημειώνουν οι ίδιες πηγές.
Επιπλέον, όπως υποστηρίζουν υπεύθυνοι προϊόντων και μηχανικοί της ByteDance, η εν λόγω εταιρεία διαθέτει τυποποιημένα πρωτόκολλα, συστήματα και δείκτες μέτρησης για να αξιολογεί τις προτιμήσεις των χρηστών, κυκλοφορώντας νέες ενημερώσεις μέσα σε λίγες ημέρες. Για παράδειγμα, η χαρακτηριστική μονή στήλη σκρολ του TikTok ήταν ένα σχέδιο που καθιερώθηκε μετά τη δοκιμή διαφόρων άλλων επιφανειών, λένε υπάλληλοι, πρώην και νυν, της ByteDance.
Πίσω από όλες αυτές τις διαδικασίες, την έρευνα, τις δοκιμές, κρύβονται αμέτρητες εργατοώρες τεχνικών οι οποίοι, βάσει απόδοσης και παραγωγικότητας, φτάνουν να πληρώνονται σε μπόνους πολλούς έξτρα μισθούς.
Η PDD, μητρική της Temu και γνωστή για τα εξαιρετικά απαιτητικά της ωράρια, αύξησε την επένδυσή της στην έρευνα και την ανάπτυξη κατά 15% το 2022 σε σχέση με το προηγούμενο έτος, με το μεγαλύτερο μέρος του ποσού αυτού να αποδίδεται σε ταλαντούχο έμψυχο δυναμικό.
Η Temu, όπως και οι Pinduoduo και Shein, δελεάζει με κουπόνια και άλλα κίνητρα τους χρήστες ώστε να «κατεβάσουν» την εφαρμογή, φιλοδοξώντας αυτοί να την προωθήσουν μέσω social media. Το μάρκετινγκ της Temu προσπαθεί να προσεγγίσει τους επίδοξους καταναλωτές με κάθε μέσο, από μπάνερ στο Facebook έως στοχευμένα μέιλ. Μάλιστα, τον Φεβρουάριο προέβαλε την πρώτη της διαφήμιση κατά τη διάρκεια του αμερικανικού Super Bowl.
«Όταν οι κινεζικές εταιρείες δουν μια ευκαιρία, προτίθενται να αγοράσουν κίνηση στο πιο πρώιμο στάδιο και σε πολύ μεγαλύτερη κλίμακα σε σύγκριση με τους Αμερικανούς ανταγωνιστές τους», σημειώνει η Ivy Yang, αναλύτρια τεχνολογίας που προηγουμένως δούλευε στον κολοσσό ηλεκτρονικού εμπορίου Alibaba.
Πηγή: kathimerini.gr
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News