BUSINESS & FINANCE

Σούπερ μάρκετ: Μειώνεται η κατανάλωση, αυξάνεται το private label

Σούπερ μάρκετ: Μειώνεται η κατανάλωση, αυξάνεται το private label

Συνέχιση της μείωσης της κατανάλωσης και το 2023 δείχνουν τα πρώτα στοιχεία για τις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ, κάτι που οφείλεται, βεβαίως, στο γεγονός ότι διατηρούνται σε πολύ υψηλά επίπεδα οι τιμές των τροφίμων και των ειδών άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού. Την ίδια ώρα συνεχίζεται το ράλι  από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία τον Ιανουάριο του 2023 ανέβασαν το μερίδιό τους στο 17,7% – στα επίπεδα δηλαδή του 2012 και της βαθιάς ύφεσης- και καταγράφοντας ρυθμό ανάπτυξης 21,3%. Υπενθυμίζεται ότι το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, μη συμπεριλαμβανομένης της Lidl, διαμορφώθηκε σε 16,3% το 2022 με την κατηγορία να «τρέχει» πέρυσι με 16,4%.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI ο όγκος πωλήσεων των σούπερ μάρκετ τον πρώτο μήνα του τρέχοντος έτους υποχώρησε κατά 2,5% με την αξία των πωλήσεων την ίδια ώρα να αυξάνεται κατά 7%, απόρροια των ανατιμήσεων, οι οποίες μεσοσταθμικά διαμορφώθηκαν σε 9,8%. Αξίζει, μάλιστα, να σημειωθεί, όπως επισημαίνουν οι αναλυτές της IRI, ότι η μείωση του όγκου πωλήσεων είναι σχετικά συγκρατημένη, καθώς, η σύγκριση γίνεται με τον Ιανουάριο του 2022, όπου λόγω της κακοκαιρίας «Ελπίδα» οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ ήταν πολύ χαμηλές για σχεδόν πέντε ημέρες. Το εάν, βεβαίως, η καθοδική τάση στον όγκο πωλήσεων θα συνεχισθεί και το υπόλοιπο 2023 είναι δύσκολο να το προβλέψει κάποιος, καθώς αφενός αυτό θα εξαρτηθεί από την πορεία των τιμών, αφετέρου σε εκλογικές χρονιές η καταναλωτική συμπεριφορά παρουσιάζει έντονες διαταραχές και διακυμάνσεις. Για την ώρα, πάντως, η διαφορά σε απόλυτους αριθμούς είναι 42 εκατ. ευρώ, καθώς οι πωλήσεις τον Ιανουάριο του 2023 διαμορφώθηκαν σε 652 εκατ. ευρώ έναντι 610 εκατ. ευρώ τον Ιανουάριο του 2022.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η μεγαλύτερη μείωση όγκου πωλήσεων, 2,9%, καταγράφεται στην κατηγορία των τροφίμων και ακολουθούν με μείωση 2,3% τα είδη νοικοκυριού. Αύξηση, από την άλλη, 1,2% παρατηρείται στον όγκο πωλήσεων των ειδών ατομικής υγιεινής και ομορφιάς. Σε αυτά, άλλωστε, καταγράφεται και η μεγαλύτερη αύξηση της αξίας πωλήσεων, 12,3%, ενώ στα τρόφιμα και στα είδη νοικοκυριού η αύξηση του τζίρου ήταν 5,7% και 11,9% αντιστοίχως.

Ακόμη πιο αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία για τις πωλήσεις στις επιμέρους κατηγορίες προϊόντων και ειδικά στα τρόφιμα. Έτσι, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, ο όγκος πωλήσεων στα κατεψυγμένα τρόφιμα μειώθηκε τον Ιανουάριο του 2023 σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν κατά 8,2%, στα γαλακτοκομικά κατά 6,7%, στα υλικά μαγειρικής κατά 5,2%, στα συσκευασμένα τρόφιμα κατά 3,2%. Μείωση όγκου πωλήσεων, αν και οριακή (0,3%) καταγράφει πλέον και η κατηγορία των σνακς, ένδειξη της μείωσης των λεγόμενων «αυθόρμητων» αγορών.

Μείωση του όγκου πωλήσεων καταγράφεται επίσης στα απορρυπαντικά – καθαριστικά σπιτιού (1,3%) και στα άλλα είδη νοικοκυριού (3,2%), ενώ από την άλλη αύξηση του όγκου πωλήσεων καταγράφεται στα μη αλκοολούχα ποτά (2,4%), στα αλκοολούχα ποτά (1,9%), στα είδη ατομικής φροντίδας και ομορφιάς (1,2%) και στα είδη ατομικής υγιεινής (1,3%).

Η μείωση του όγκου πωλήσεων στα γαλακτοκομικά είναι σε μεγάλο βαθμό απόρροια των μεγάλων ανατιμήσεων στην κατηγορία, 17,7% σε ετήσια βάση, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI. Πολύ μεγάλες είναι πλέον οι ανατιμήσεις στα είδη νοικοκυριού και στα καθαριστικά -απορρυπαντικά (14,9% και 13,8%), ενώ αύξηση τιμών 13,8% καταγράφεται και στα είδη ατομικής υγιεινής.

Διαβάστε επίσης: 

Αύξηση τζίρου, μείωση πωλήσεων για τα σούπερ μάρκετ το 2022

Οι τρεις λόγοι του ράλι τιμών στα τρόφιμα – Παρά την πτώση του πληθωρισμού

Άδ. Γεωργιάδης: Μειώνονται οι τιμές στα σούπερ μάρκετ από την άλλη εβδομάδα

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News