Business & Finance Δευτέρα 20/02/2023, 17:56
ΕΡΕΥΝΑ 2022

ΕΕΚΕ: Αρνητική πρωτιά για τις τράπεζες στις καταγγελίες καταναλωτών

ΕΕΚΕ: Αρνητική πρωτιά για τις τράπεζες στις καταγγελίες καταναλωτών

Τον τραπεζικό τομέα αφορούσε πάνω από το ένα τέταρτο (26,2%) των καταναλωτικών καταγγελιών, τις οποίες διαχειρίστηκε η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας της ΓΣΕΕ το 2022. Κυρίαρχο πρόβλημα στον συγκεκριμένο τομέα ήταν οι δεσμεύσεις χρηματικών ποσών (σε ποσοστό 89,38%), οι οποίες στην πλειονότητά τους αφορούν δεσμεύσεις επιδομάτων. 

ΕΕΚΕ: Αρνητική πρωτιά για τις τράπεζες στις καταγγελίες καταναλωτών-1

Πλην των τραπεζών, αύξηση παρατηρήθηκε παράλληλα και στις καταγγελίες στον τομέα των υπηρεσιών κοινής ωφέλειας (21,7% του συνόλου) και ιδίως στην ενέργεια. Με τη ρήτρα αναπροσαρμογής, εκτοξεύθηκαν οι καταχρηστικές και παράνομες πρακτικές μέσω ανύπαρκτων συμβατικά χρεώσεων. Σημειώνεται στο μεταξύ ότι υπήρξε νομοθετική παρέμβαση για την επίλυση του προβλήματος.

Υψηλός αριθμός καταγγελιών καταγράφηκε και στις τηλεπικοινωνίες (21,3% του συνόλου), με το μεγαλύτερο μέρος να καλύπτει τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές (59,27% στην κατηγορία) όπως για παράδειγμα μη παροχή των συμφωνημένων υπηρεσιών (χαμηλότερη ταχύτητα δικτύου κλπ.), πρόσθετες και μη ζητηθείσες υπηρεσίες κλπ. ενώ αρκετές ήταν και οι καταγγελίες που αφορούσαν διακοπές παροχής υπηρεσιών (14,81%).

Επίσης, στον τομέα των ακινήτων προέκυψε ότι και το 2022 συνεχίστηκε η αδυναμία των νοικοκυριών να ανταποκριθούν στις βασικές οικονομικές τους ανάγκες. Ως αποτέλεσμα, υπήρξε σημαντικός αριθμός καταγγελιών είτε εξαιτίας της αδυναμίας πληρωμής μισθωμάτων ή κοινοχρήστων, είτε λόγω διαφορών μεταξύ εκμισθωτών – μισθωτών σχετικά με το μίσθωμα αλλά και την επισκευή των φθορών.

Σε ό,τι αφορά τα ασφαλιστήρια συμβόλαια, το 100% των καταγγελιών αφορούσαν παράτυπες χρεώσεις. Όπως σημειώνει η μελέτη της ΕΕΚΕ, το γεγονός αυτό επιτείνεται από το ότι στα ασφαλιστήρια συμβόλαια δεν έχουν απαλειφθεί όροι και συμφωνίες καταχρηστικού περιεχομένου, με συνέπεια την παραπλάνηση του καταναλωτή με τη συνομολόγηση ρητρών που εξασθενούν τη συμβατική του θέση.

Τέλος, αυξημένες ήταν οι καταγγελίες και στον τομέα των ταχυμεταφορών, καταγράφοντας την πλειονότητα των καταγγελιών (54,55%) στην κατηγορία Προϊόντων και Υπηρεσιών της ΕΕΚΕ.

Το πόρισμα υπέρ του καταναλωτή

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, η συντριπτική πλειοψηφία των καταγγελιών, σε ποσοστό 99,2%, είχε έκβαση υπέρ του καταναλωτή. Σύμφωνα με την ΕΕΚΕ, επίσης, η αρχή μπόρεσε να διαχειριστεί όλο τον όγκο των καταγγελιών πέρυσι.

Εξακολουθούν όμως να παρατηρούνται αρκετά προβληματικά στοιχεία. Αναλυτικά, σύμφωνα με την ΕΕΚΕ: «Η αύξηση των καταγγελιών σε τομείς που μέχρι πρότινος δεν μας είχαν απασχολήσει, όπως ο Τουρισμός, η Εκπαίδευση, οι Υπηρεσίες Υγείας κλπ. αλλά και η διατήρηση παραδοσιακών κλάδων παράτυπης συμπεριφοράς όπως οι Τράπεζες, οι Τηλεπικοινωνίες, οι Ταχυμεταφορές κλπ., δείχνουν ότι ο καταναλωτής κινείται σε ένα περιβάλλον το οποίο κάθε άλλο από ασφαλές μπορεί να χαρακτηριστεί. 

Ταυτόχρονα φαίνεται ότι διατηρείται η επαγρύπνηση και η διεκδίκηση των δικαιωμάτων από την πλευρά των καταναλωτών, πιθανότατα, λόγω της ολοένα αυξημένης οικονομικής δυσπραγίας.»

moneyreview.gr

Διαβάστε επίσης:

Ευρωβαρόμετρο: Kαθολική η ανησυχία των Ελλήνων για το κόστος ζωής

ΣΕΒ: Αισιόδοξες οι μισές ελληνικές επιχειρήσεις – Τα μεγαλύτερα εμπόδια

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News