Ρωσία: Ο «σκοτεινός» στόλος της γίνεται το πρόβλημα της διεθνούς ναυτιλίας
Ένας στόλος αξίας 2,2 δισ.δολαρίων από τάνκερ πετρελαίου έχει συγκεντρωθεί για να μεταφέρει το ρωσικό αργό και τα ρωσικά καύσιμα διατηρώντας «ζωντανή» την ροή των εξαγωγών της Ρωσίας.
Τώρα, καθώς οι ναύλοι αυξάνονται, πολλά στελέχη του χώρου αρχίζουν να διερωτώνται εάν τα πλοία αυτά θα προσφέρουν κάποτε κάποιες άλλες υπηρεσίες.
Τα παλαιότερα πλοία, τα οποία άρχισαν να εμφανίζονται όταν κάποια πλοία άρχισαν να αλλάζουν χέρια σε άγνωστους αγοραστές σε υπέρογκες τιμές πέρυσι, έχουν «αφανίσει» ένα κομμάτι του συμβατικού στόλου. Από τότε που τέθηκαν σε ισχύ οι κυρώσεις στα ρωσικά διυλισμένα καύσιμα νωρίτερα αυτόν τον μήνα, τα πλοία που μεταφέρουν προϊόντα πετρελαίου πέρα από τον Ατλαντικό σημείωσαν πενταπλάσια αύξηση στα ημερήσια κέρδη τους.
Ο υπολογισμός του ακριβούς μεγέθους του σκιώδους στόλου είναι σχεδόν αδύνατος, με τα στοιχεία ιδιοκτησίας – και τη δέσμευση των περισσότερων μεμονωμένων πλοίων στη Ρωσία – να καλύπτονται από μυστικότητα. Ο γίγαντας εμπορευμάτων Trafigura υπολόγισε ότι θα μπορούσε συνολικά να φτάσει τα 600 πλοία, εκ των οποίων τα 400 μεταφέρουν αργό. Ορισμένοι πλοιοκτήτες τοποθετούν το ποσοστό ελαφρώς χαμηλότερα – μεταξύ 10% και 12% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων.
Ανεξαρτήτως από το αν εγκαταλείπουν οριστικά τη διεθνή αγορά ή απλώς υπηρετούν άλλους σκοπούς, το αποτέλεσμα θα μπορούσε να είναι υψηλότερο κόστος αποστολής για τους αντιπάλους της Ρωσίας.
«Αυτά τα πλοία θα είναι αφιερωμένα σε αυτά το σκιώδες εμπόριο και θα απομακρυνθούν de facto από τις αγορές», δήλωσε ο Gernot Ruppelt, επικεφαλής εμπορικός διευθυντής της Ardmore Shipping, η οποία διαχειρίζεται ένα στόλο δεξαμενόπλοιων μεταφοράς καυσίμων και χημικών.
Η VesselsValue, η οποία παρακολουθεί τις πωλήσεις και τις αγορές πλοίων, εκτιμά ότι πέρυσι δαπανήθηκαν λίγο περισσότερα από 850 εκατομμύρια δολάρια για την επέκταση του «σκοτεινού στόλου» των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς καυσίμων. Επιπλέον, σχεδόν 1,4 δισεκατομμύρια δολάρια επενδύθηκαν σε πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου.
Η EA Gibson Shipbrokers με έδρα το Λονδίνο έχει καταμετρήσει τουλάχιστον 38 πλοία μεταφοράς καυσίμων που ανήκουν σε ρωσικές εγγεγραμμένες εταιρείες, αλλά επισημαίνει ότι ο πραγματικός αριθμός είναι πιθανόν υψηλότερος. Έχει επίσης μετρήσει πάνω από 100 δεξαμενόπλοια καυσίμων που πωλήθηκαν σε χώρες εκτός του G7 ή της Ε.Ε. από την εισβολή στην Ουκρανία.
Ήδη, τα ρωσικά δεξαμενόπλοια διυλισμένων καυσίμων επηρεάζουν τον εφοδιασμό πλοίων αλλού, σύμφωνα με αξιωματούχους της ναυπηγικής βιομηχανίας.
Οι αγορές για τη μεταφορά καθαρών προϊόντων πετρελαίου – όπως ντίζελ και καύσιμα αεριωθουμένων – είναι επί του παρόντος ισχυρές, σύμφωνα με την Torm A/S, η οποία διαθέτει στόλο δεξαμενόπλοιων. Υπάρχει αυξημένη ζήτηση στη Μέση Ανατολή για φορτία με προορισμό την Ευρώπη, καθώς και πολλές φορτώσεις από διυλιστήρια στην Ανατολική Ασία.
Τα πλοία που μεταφέρουν επεξεργασμένα καύσιμα κατά μήκος του Ατλαντικού κερδίζουν 55.000 δολάρια, ενώ έφτασαν τα 10.000 δολάρια την ημέρα νωρίτερα αυτόν τον μήνα. Οι μεταφορείς αργού πλησιάζουν σε παρόμοιο ποσοστό αφού ξεπέρασαν για λίγο τα 100.000 δολάρια την ημέρα στα τέλη του περασμένου έτους.
Μακροπρόθεσμα, οι πλοιοκτήτες επισημαίνουν την περιορισμένη προσφορά νέων πλοίων που ενισχύει το σενάριο για υψηλούς ναύλους διαρκείας.
moneyreview.gr με πληροφορίες από Bloomberg
Διαβάστε επίσης:
Γιατί η απαγόρευση του ρωσικού ντίζελ από την Ε.Ε. δεν θα σταματήσει τις ροές
Τι αλλάζει με τις κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο: Όλα όσα χρειάζεται να ξέρετε
Χάος στα πετρελαϊκά logistics της Ρωσίας λίγες ημέρες πριν από την επιβολή κυρώσεων
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News