Σούπερ μάρκετ: Το private label «σώζει» τις πωλήσεις – Άλμα 16,8%
Σε καθοριστικό παράγοντα για τον τζίρο των σούπερ μάρκετ εξελίσσονται τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, καθώς οι ανατιμήσεις, ωθούν τους καταναλωτές στην επιλογή φθηνότερων λύσεων για τις καθημερινές τους ανάγκες. Και μπορεί και στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας να έγιναν ανατιμήσεις, ακόμη και μεγαλύτερες σε σύγκριση με τα αντίστοιχα επώνυμα, το γεγονός, όμως ότι εξακολούθησαν να είναι φθηνότερα, δεν μείωσε τη δημοφιλία τους.
Σύμφωνα λοιπόν με στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI, στις 60 κυριότερες κατηγορίες προϊόντων σούπερ μάρκετ καταγράφηκε το 2022 αύξηση της αξίας πωλήσεων κατά 6,8%. Η αύξηση αυτή εν μέρει είναι πληθωριστική. Καθοριστικό ρόλο, ωστόσο, διαδραμάτισε η αλματώδης αύξηση των πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, κατά 16,8% για τις 60 αυτές κατηγορίες, ενώ την ίδια ώρα η αύξηση των πωλήσεων στα επώνυμα ήταν 5%. Ο όγκος πωλήσεων συνολικά στις 60 κατηγορίες υποχώρησε κατά 0,8%, κυρίως λόγω της υποχώρησης του όγκου πωλήσεων στα επώνυμα κατά 2,5%. Μεγαλύτερη μείωση του όγκου πωλήσεων αποφεύχθηκε, διότι καταγράφηκε αύξηση του όγκου πωλήσεων κατά 5,2% στα ιδιωτικής ετικέτας.
Η μέση τιμή ανά μονάδα προϊόντος αυξήθηκε κατά 7,7%, με την αύξηση να είναι 7,6% για τα επώνυμα και 11% για τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Λόγω των ανατιμήσεων, αλλά και λόγω της διαφορετικής αναλογίας επώνυμων/ιδιωτικής ετικέτας, η αξία ενός μέσου «καλαθιού» διαμορφώθηκε το 2022 στα 187,93 ευρώ από 173,90 ευρώ το 2021, αύξηση δηλαδή κατά 8,1%. Κατά 8,8% αυξήθηκε η αξία του «καλαθιού» μόνο με επώνυμα προϊόντα, στα 197,80 ευρώ το 2022 από 181,83 ευρώ το 2021 και κατά 10,4% του «καλαθιού» των ιδιωτικής ετικέτας, στα 137,52 ευρώ από 124,57 ευρώ το 2021.
Τα στοιχεία, πάντως, για τις πωλήσεις του Δεκεμβρίου προκαλούν έντονο προβληματισμό για το τι θα ακολουθήσει. Κι αυτό διότι, μπορεί τον Δεκέμβριο να σημειώθηκαν ρεκόρ υψηλών θερμοκρασιών, όμως στα σούπερ μάρκετ, με εξαίρεση την εβδομάδα των Χριστουγέννων επικράτησε «βαρομετρικό χαμηλό» με μείωση του όγκου πωλήσεων ακόμη και κατά 4,5% μες στον τελευταίο μήνα του 2022 σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν. Αύξηση του όγκου πωλήσεων καταγράφηκε μόνο την εβδομάδα πριν τα Χριστούγεννα, κατά 15,6% σε σύγκριση με την αντίστοιχη εβδομάδα του 2021. Όλες τις άλλες εβδομάδες ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε από 1,2% έως 4,5% (την εβδομάδα μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς).
Τι μέλλει γενέσθαι το 2023; Η μόνη βεβαιότητα είναι η συνέχιση της αβεβαιότητας, καθώς στον πόλεμο έρχονται να προστεθούν και οι εκλογές, οι οποίες παραδοσιακά διαταράσσουν την κατανάλωση.
Διαβάστε επίσης:
Ο πληθωρισμός πέφτει αλλά τα τρόφιμα ακριβαίνουν
Επιμένει η ακρίβεια στα τρόφιμα – Ο πληθωρισμός ήρθε για να μείνει
Μετρά αντίστροφα ο χρόνος για το market pass – Πλήρης οδηγός
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News